Továbbra is gyorsan bővül Magyarországon az LCD-televíziók iránti kereslet. Jelenleg hazánkban havonta körülbelül 15 ezret értékesítenek, s ez a szám hónapról hónapra emelkedik. A lapunk által megkeresett kereskedők egy része azonban nem maradéktalanul elégedett, több lánc még a jelenleginél is nagyobb bevételre számított 2008-ban.
A rohamos bővülést segítette volna például a labdarúgó Európa-bajnokság, hiszen a nagy érdeklődésre számot tartó sportesemények rendszerint megdobják az LCD-tévék értékesítését. A világ legnézettebb egynapos sporteseménye, az amerikai profi futballdöntő (Super Bowl) miatt például tavaly csak az Egyesült Államokban 2,5 millióan vettek televíziót, az idén pedig ennél is másfélszer többen vásároltak új készüléket a mérkőzésre. Hasonló hatása volt Magyarországon a két évvel ezelőtti labdarúgó-világbajnokságnak, amely a GfK Hungária adatai szerint 2006-ban áprilisról májusra közel kétharmadával dobta meg az értékesítést. Szintén a ténylegesnél is nagyobb bővülési várakozásokat indokolta, hogy egyre több szolgáltató kezdte meg az elmúlt egy esztendőben a nagy képfelbontású (HDTV-) szolgáltatást, azaz idővel kihasználhatóvá válnak a drágább készülékek.
Ma már a piac legnagyobb szereplői kivétel nélkül kínálnak olyan csomagokat, amelyek tartalmazzák a National Geographic, a Eurosport, illetve esetleg az HBO HD-műsorát, sőt, hamarosan a Magyar Televízió is csatlakozik ehhez a körhöz, s az M2 a pekingi nyári olimpiai játékokat is HD-s minőségben közvetíti.
Nem csak kedvező folyamatokat lehet azonban megfigyelni a piacon, a két előbb említett tendencia által indokolt növekedést jelentősen visszafogta ugyanis a rossz gazdasági környezet, a fogyasztás csökkenése – mondták lapunknak az Electro Worldnél. A kilenc magyarországi áruházat működtető elektronikai kiskereskedelmi láncnál jelezték: bár érzékeltek némi növekedést az Európa-bajnokság hatására, ez messze elmaradt a két évvel ezelőtti vb-re jellemző boomtól, s a mostani bővüléshez minden bizonnyal nagyban hozzájárultak az Eb ideje alatt meghirdetett akciók is. Éppen ezért a láncnál az olimpia idején sem várnak hatalmas növekedést.
Az Extreme Digitalnél jobban megugrott az LCD-tévék értékesítése a labdarúgó Európa-bajnokság előtt, azonban a bővülés a piacvezető hazai internetes műszaki áruház esetében sem érte el a két esztendővel ezelőttit – mondta lapunknak Várkonyi Balázs, a netkereskedést üzemeltető cég ügyvezető igazgatója. Míg a világbajnokság esetében háromszoros forgalomnövekedést mértek, ezúttal „csak” a kétszerese volt a májusban eladott készülékek száma az egy hónappal korábbinak.
Az ügyvezető hozzátette: a piacon tavaly novemberben nagyobb áresés volt, s az árak azóta is szép lassan mérséklődnek. Pozitív változás továbbá az Extreme Digital számára, hogy úgy fest, a 2008-as év meghozta a várva várt online áttörést, s a fogyasztók most már nagyobb értékű termékeket, például LCD-televíziókat sem félnek az interneten vásárolni. Várkonyi Balázs jelezte: minden bizonnyal ezek a tendenciák is nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a társaság az elmúlt időszakban minden hónapban 10-15 százalékkal több készüléket értékesített, mint a megelőző 30 napban.
Ennél is gyorsabban nő az LCD-tévék forgalma az Euronicsnál, ahol elégedettek voltak az Európa-bajnokság keresletfelhajtó hatásával, és ha nem is ilyen nagymértékű, de jelentős bővülést várnak az olimpiától is – közölte Fazekas Péter, a 138 üzlettel jelen lévő Euronics Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: az idén minden hónapban számottevően több készüléket adtak el, mint egy esztendővel korábban, januárban például 35, februárban pedig 80 százalék körüli volt a növekedés. Az igazán nagy felfutást azonban a június hozta meg: az előző hónapban közel háromszor annyi LCD-tévét értékesítettek, mint 2007 hasonló időszakában. Fazekas Péter az év hátralévő részében is gyors bővülésre számít. Úgy véli, az olimpia hatására augusztusban 50 százalék fölötti lehet a növekedés, majd egy kicsit leül a piac dinamikája, karácsony előtt azonban újabb csúcsidőszak jöhet.
Visszafogott termelés a világban
Nem minden országban bővül a magyarországihoz hasonló iramban az LCD-televíziók piaca. A Financial Times Deutschland tudósítása szerint a legnagyobb piacokon, így Kínában és az Egyesült Államokban is jelentősen csökkent az érdeklődés, s a kialakult időleges túlkínálat miatt számottevően estek az árak. Éppen ezért a közelmúltban a három legnagyobb gyártóból kettő – az LG Display és az AU Optronics – is jelezte, némileg visszafogja a termelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.