BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Filmhelyszínek testközelből

A londoni King’s Cross pályaudvar egyik peronján lelkes turisták hatalmas mosollyal, a fényképezőgépnek pózolva rohannak a falnak. Az avatatlan szemnek igencsak meglepő látvány a lelkes mozirajongók számára teljesen érthető, hiszen a Harry Potter-film egyik kulcsjelenetében szereplő peronról van szó. A filmes forgatási helyszínek évről évre egyre népszerűbbek az utazni is vágyó rajongók körében, erre a tendenciára azonban nálunk – keresleti és kínálati szempontból is – várni kell.

A sportesemények mellett talán nincs jobb marketingeszköz egy ország vagy város promotálására, mint szerepelni egy olyan filmben, amelyet világszerte több millió ember néz meg. A mozivászon nyújtotta idegenforgalmi lehetőségeket szemfüles utazási vállalkozások is kihasználták. A Szex és New York című sorozat, majd az azt követő film helyszíneinek bemutatására külön vállalkozást hozott létre néhány fiatal az amerikai metropolisban. Heather Hartfiel, az 1999-ben alapított On Location Tours egyik képviselője lapunknak elmondta: nincs olyan rajongó, aki sajnálna 40-50 dollárt arra, hogy a filmben szereplő négy szingli törzshelyén megigyon egy Cosmopolitant, és azokra a helyekre látogasson el, amelyek a sorozat és a film szimbólumaivá váltak. A társaság egyébként a nálunk Maffiózók címen vetített Sopranos sorozat helyszíneire is szervez 42 dollárért buszos túrákat.

A filmek idegenforgalmi vonz-erejét a leglátványosabban a Hegylakó szériának és Mel Gibson Rettenthetetlenjének otthont adó Skócia és Új-Zéland használta ki, de hagyományosan klasszikus célpontnak számítanak a tunéziai sivatagban forgatott Csillagok háborúja-helyszínek is. A gyűrűk ura trilógia 2001-es bemutatása óta a turizmus egészen új válfaja alakult ki a forgatás helyszíneként szolgáló Új-Zélandon. A filmes zarándokokat több programszervező komplett csomagokkal várja: egy teljes napig tartó körút Középföldén és Völgyzugolyban, Rohanban és más helyszíneken hozzávetőleg 100-110 dollárba kerül, de kapható félnapos csomag is 50-ért. Az ország turisztikai minisztériuma által készített felmérés szerint 1999–2006 között az országba érkező vendégek száma 48 százalékkal, 2,4 millióra emelkedett. Az előrejelzések szintén pozitívak: a minisztérium szerint 2014-re 26 százalékkal, 3,08 millióra bővül a turisták száma. Legutóbb az egyik legnagyobb utazásszervező portál, az Expedia.com kanadai site-ja kínált Indiana Jones nyomába eredő utazásokat, de a legkedveltebb célpontok között már az Orlando Universal Studio is megjelent.

A filmturizmus még a hagyományosan nagy idegenforgalmi vonzerővel rendelkező városokban is hódít. Párizs a Da Vinci-kód forgatását követően, London pedig a Harry Potter-sorozatok bemutatója után vált ismét népszerűvé a turisták körében. A vastagabb pénztárcájú rajongók a legutóbbi James Bond-film helyszíneire, a Bahamákra vagy a montenegrói Casino Royale-ba látogathatnak el.

Magyarországon a filmes turizmus szinte teljesen ismeretlen fogalom. Molnár Judit, az OTP Travel ügyvezető igazgatója kifejtette: a magyar utasok az egyhetes tengerparti nyaralásokat, városlátogatásokat és kulturális körutakat keresik. Mivel a filmes túrák – az egyéb tematikus utazásokhoz hason-

lóan – a hagyományosaknál drágábbak, a magyar utazók körében nem alakult ki fizetőképes kereslet ezekre a csomagokra.

Magyarország egyelőre a kínálati oldalon sem nagyon szerepel, hiszen az igazán kasszasikernek számító mozik stábja általában elkerülte hazánkat. Budapest játszott már Párizst és Münchent is, saját magát azonban ritkán, s akkor is kivétel nélkül magyar produkciókban. Molnár Judit hozzátette: a rendezők Budapestet nem úgy keresik mint a magyar fővárost, hanem mint olcsó forgatási helyszínt.

A Budapest nagy konkurensének számító Prága ugyanakkor olyan kasszasikernek adott otthont, mint Milos Forman Amadeusa, a Mission: Impossible, a Casino Royal, a Hostel, a Tripla X vagy a Penge második része.

A cseh idegenforgalmi hivatal Prágában a filmhelyszínekre kalauzoló térképet adott ki a hagyományos tájékoztató füzetek mellett. Nehezen mérhető a hatás, de az biztos, hogy a cseh turisztikai hivatal adatai alapján 2008 első negyedében 7 százalékkal, 2,4 millióra emelkedett Prágában a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.