"Túllépni az online kereteken" - az Origo tervei
A tulajdonos Magyar Telekom számára a cél, hogy az Origo ne tartozzon a finanszírozandó cégek sorába, ennek kapcsán a vállalat az üzleti tárgyalások során ugyanúgy kezeli az Origot, mint más partnereit – szögezte le Fischer András, az Origo Zrt. vezérigazgatója az A38 hajón tartott háttérbeszélgetésen.
A leendő fejlesztések tekintetében az Origo a videó– és hanganyagokat egyaránt kiemelten kezeli. Bár a cél az, hogy a jövőben másolásvédelem (DBR) mentes zenetár jelenjen meg a csoport kínálatában, a kiadók egyelőre elzárkóznak ez elől. Az Origo elképzelései szerint flatrate rendszerben, mintegy öt eurós havidíj ellenében lenne elérhető a teljes zenei kínálat.
A videó tartalom beépítését illetően a helyzet nehezebb, mint a zenei szolgáltatásoknál, a stúdiók ugyanis őrzik a DVD-piac elsőségét. Az internetes publikálás mindig a filmek DVD kiadását követően válik lehetővé, holott ideális esetben a termékeknek egyszerre kellene megjelenniük a két platformon egyszerre – vélte Somogyi Péter Pál médiértékesítési igazgató.
Weyer Balázs igazgató, az origo főszerkesztője szerint külön gondot jelent, hogy a videós tartalmak igénybe vételének dinamikusan fejlődő módja, a mobil videó jogi vonzatai tisztázatlanok. Mivel nem áll rendelkezésre világos üzleti modell a filmek mobil eszközökön történő forgalmazására, az ezzel kapcsolatos megállapodások is nehézségekbe ütköznek. Az internetes műsorszórás esetében az on-demand jogok megvásárlása nagyságrendekkel többe kerül, mint a hagyományos televíziós műsoroké. Annyi biztosnak látszik, hogy a kisképernyős eszközök elsősorban spotok, trailerek, valamint a videómegosztókon megjelenő rövidfilmek megtekintésére alkalmasak, a nagyjátékfilmek élvezhetőségét ugyanis túlságosan lerontja a kis felbontás.
Az Origo vezetésének szervezeti átalakulása
Az új szervezeti forma szerint hét vezető tartozik közvetlenül a vezérigazgató irányítása alá. Markót Imre korábbi lapigazgató az origo és szerkesztett tartalmak üzletágért felel. Koltai Péter az iWiW, social network, mobiltermékek és e-commerce, valamint az audiovizuális szolgáltatásokat irányítja. Gyertyánfy Miklós a termékek élettartamát felügyeli, hatáskörébe tartozik a monitoring és a piaci benchmarkok elemzése. Somogyi Péter Pál médiaértékesítési igazgató, Weyer Balázs igazgató-főszerkesztő és Cseke Péter Pénzügyi igazgató pozíciója és feladatköre változatlan marad.Az Origo figyelmet fordít saját videós portálja, a Videa bővítésére, ahol a szerkesztőség által létrehozott tematikus csatornák mellett a televíziókkal történő megállapodások eredményeképpen egy TV-műsorok is megjelennek. A befektetők számára kedvező, hogy a Videára feltöltött tartalmak nézettsége pontosan mérhető.
A fogyasztói szokások precíz nyomon követése az Origo stratégiájának fontos része. Ennek értelmében a korábbi gyakorlattól eltérően már nem csak a látogatók számát, hanem az egyes tartalmi elemekkel eltöltött időt, az affinitást és az engagementet is mérik, az adatokat pedig a vállalatok által jellemzően használt GRP-ben prezentálják. Az új mérési módszerek segítségével a televízióval és az internetes tartalmakkal töltött idő egymásnak megfeleltethető. Az adatfelvétel módszertanával kapcsolatban ugyan merültek fel kétségek a vállalati szférában, a hirdetők azonban jellemzően nyitottan reagáltak az újításra, amelynek célja, hogy a számukra ismert "mértékegységben" hasonlíthassák össze az Origo által kínált hirdetési lehetőségeket a hagyományos médiáival.
Ami a jövő terveit illeti: az Origo nem tartja elképzelhetetlennek a közép-európai régió más országai felé történő nyitást, emellett a jövőben újabb saját fejlesztésekkel áll majd elő. A globális tartalomszolgáltatók, például a Google jelentette veszéllyel kapcsolatban az Origo vezetői úgy vélekedtek: a helyi hirdetési piacon továbbra is ők vezetnek. És bár egy Google méretű cég jelentős hazai előretörése veszélyeztethetné a jelenleg vezető portálok pozícióit, például a Google News magyar verziójának elkészítése akár jól is jöhet az Origonak, amely ezáltal újabb platformot találna híreinek elhelyezésére.
A hírek weblapon kívüli, külső megjelenése az elmúlt másfél évben jelentős fejlődést mutatott: jelenleg mintegy a látogatók mintegy tizenhat százaléka hírkereső portálokról, RSS-ről vagy más szolgáltatásokból érkezik az Origora. Míg korábban a böngészés nagy webes csomópontok köré szerveződött, addig mostanra a látogatók a legkülönbözőbb helyekről érkeznek, ezért az Origo is alakított stratégiáján. Mivel a portál belsejében zajlik le nagy forgalom, a címlap megtervezése helyett a hangsúly egyre inkább a rovatoldalakra és egyéni hírekre helyeződik.
Arra a kérdésre, mik a tervek az Origo csoport márkáival, Weyer Balázs úgy válaszolt: a cél a portfólió folyamatos mozgatása és a felhasználók átjárása a tartalmak között. Ezért kapcsolódik egymáshoz az iWiW és az Origo, az Origo és a Videa, valamint a freemail és a Videa is. Az áramló forgalom mellett kevésbé lényeges, hogy a felhasználó mindig tisztában legyen azzal: az Origo csoport egyik tagját látogatta meg. Egyéni elbírálás kérdése, hogy egy önállósodó, népszerű aloldal saját brandként folytatja-e a pályafutását vagy sem, az azonban biztos, hogy a relatíve alacsonyabb látogatottság még nem oka arra, hogy megszűntessenek egy rovatot.


