Néhány napja még csak annyit közölt a projektgazda orosz Gazprom, hogy Romániában is építene tranzitvezetéket és gáztárolót. Mostanra a Kommerszant című napilapnak az orosz energiaügyi minisztériumban megerősítették, hogy a cső a Déli Áramlat egy szakasza lenne, azaz fölöslegessé tenné a bulgáriai nyomvonalat.
A Világgazdaság úgy tudja, Románia már korábban is felajánlotta a Gazpromnak, hogy a Fekete-tenger felől érkező csövet ne Bulgáriánál, hanem náluk vezessék ki a szárazföldre, ám a cég ezt akkor elutasította. A Gazprom most azért vehette elő újra az ötletet, mert így Románia bevonásával az utolsó olyan országot is érdekeltté tehetné a Déli Áramlatban, amely előzőleg az uniós támogatású és orosz részvétel nélküli Nabucco projekt mellett kötelezte el magát.
A Reuters ennél tovább megy az okok keresésében: szerinte a Gazprom el akarja tántorítani a romániai Transgas és a bulgáriai Bulgargaz vezetéki társaságot a Nabuccóban való részvételtől. A Transgas azonban már a múlt kedden cáfolta, hogy csatlakozna a Déli Áramlathoz, s hogy arról tárgyalt volna a Gazprommal. Egy napra rá Calin Popescu-Tariceanu román miniszterelnök leszögezte: országa továbbra is elkötelezett a Nabucco iránt. (Nyilatkozatát Kóka János, az Országgyűlés Nabucco-bizottságának SZDSZ-es elnöke azonnal üdvözölte.) Emlékeztetőül: a Gazprom érintett közleményében csak új tranzitvezeték építéséről esik szó, arról viszont nem, hogy az a Déli Áramlat szakasza lenne.
A köztudatban a Déli Áramlat és a Nabucco egymás riválisaként szerepel, ugyanakkor az azokban érintett szakemberek és az elemzők egy része is azt mondja, hogy a növekvő európai gázigény miatt mindkét importcsőre, sőt továbbiakra is szükség lesz.
A romániai nyomvonal egyébként olcsóbb a bulgáriainál, mert száz kilométerrel lerövidíti a tenger alatti szakaszt. Ettől a beruházás 10 milliárd eurósra, azaz közel 15 milliárd dollárosra becsült költsége 12 százalékkal csökkenhet a Kelet-európai Gázelemző tanácsadó cég vezetője, Mihail Korcsemkin szerint, akit a Kommerszant idézett. (Korábban az orosz energiaügyi miniszter 20 milliárd dollárosra tette a beruházást. A nagy eltérés mögött az áll, hogy több variációt vizsgálnak.) Mint beszámoltunk, az évi 31 milliárd köbméter kapacitású vezeték a tervezett 2013-nál két évvel később készül el. Teljes kapacitását 2024-re érné el. BHL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.