Cégvilág

Főnixmadárként támad fel az autóipar? Erősebb lesz, mint valaha

Az autógyártás, amelyet gyakran a világgazdaság barométerének tekintenek, válságba zuhan: mind a gépkocsi-eladások, mind a profitok esnek. A jövő azonban biztató: az iparágban dolgozók szerint az autógyártás erősebb lesz, mint valaha.

A válság következményeként üzemek zárnak be, visszafogják a termelést, dolgozókat bocsátanak el, az autógyárak részvényei pedig zuhannak. A Toyota marketingvezetője, a BBC-nek nyilatkozó Thierry Dombreval nem számított a piac ilyen gyors visszaesésére. Mint mondta: igen éles verseny van az autópiacon.

A gyárak felsővezetői ugyan elismerik, kemény időket élnek, a brit közszolgáliti csatornának azt is elmondták azonban, hogy arra számítanak: a recesszióból minden korábbinál erősebben kerülnek ki.

"Amikor egy sarokra érünk, nem azt nézzük, hogy hová akarunk befordulni, hanem azt, hogy hová akarunk eljutni a kanyarodás után" - világított a perspektívákra egy autós hasonlattal Ian Robertson, a BMW igazgatótanácsának tagja.

Előtte azonban túl kell élni a jövő évet. A hitelválság minden piacot érint, az autógyártást különösen. Ismert, hogy a detroiti nagy hármas (General Motors, Ford és a Chrysler) 25 milliárd dolláros állami mentőcsomagot kapott. Hasonlóra várnak európai társaik is.

Franz-Josef Paefgen, a Bentley vezetője ellenben annak ellenére nagyon optimista, hogy luxusautóikból harmadával kevesebb fogyott tavasz óta.

Elmondása szerint cége felkészült a válságra, és a visszaesés ellenére is sokkal több autót gyártanak, mint öt évvel ezelőtt: 2003-ban évi ezer gépkocsit adtak el, míg tavaly már ennek tízszeresét.

A Nissan luxusdarabjának, az európai piacra most belépett Infinity-nek az elnökhelyettese, Jim Wright szerint a brandépítés a válságos idők után az erőteljesen növekvő értékesítésben térül meg.

Az optimizmust táplálják a csökkenő olajárak is - ebben közgazdászok és iparági szakértők is egyetértenek. A Deutsche Bank elemzői szerint jövőre 60 dollár körül alakulhat a fekete arany ára, év végére pedig 50 dollár közelébe is eshet. 

A sötét közeljövő

A 2009-es év még vastagon a válság éve lesz az autógyártók számára. A Fiat legrosszabb forgatókönyv-változtat a nyereség 65 százalékos csökkenésével számol, míg számításaik szerint a világ autóiparában a termelés 10-20 százalékkal esik.

A dél-koreai Hyundai 38 százalékos profitcsökkenést jelentett a harmadik negyedévre, míg a Daimler - Zetsche pozitív vízióját kissé árnyalva - 3 százalékos eladáscsökkenésről számolt be.A Rolls-Royce új vezérigazgatója, Tom Purves úgy véli, hogy az amerikai autpiac mindig is jobban reagált: gyorsabban esett, de hamarabb is került ki a bajból.

Mitsuo Kinoshita, a Toyota alelnöke szerint a hitelválság nem változtat azona a tények, hogy az emberek számára az autó nélkülözhetetlen a helyváltoztatáshoz.

Egyetért ezzel a Mercedes vezetője, Dieter Zetsche is. "Számos tanulmány szerint 120 év kellett ahhoz, hogy 800 millió autó fusson az utakon szerte a világban, viszont csak 30 év kell ahhoz, hogy számuk megduplázódjon. Ha ez igaz, a java még csak most jön" - teszi hozzá.

Abban azonban mindenki egyetért, hogy a régi módon nem növekedhet tovább az iparág. A jövőben legfontosabb piacok nem az Egyesült Államok és Európa lesz, hanem a Közel-Kelet, Oroszország, India és Kína.

Bár az autógyártás jövője fényes, a gyárakban dolgozóké, beszállítóké és kereskedőké már kevésbé. Az elbocsátások és gyárbezárások folytatódhatnak. Egyes cégek eltűnnek, másokat felvásárolhatnak, ám ez Dieter Zetsche szerint nem erősíti egyik szereplő piaci helyzetét sem. Lehetnek ugyan felvásárlások, eltűnhet egy-két cég, ám helyükre hasonlóan erős szereplők lépnek - Kínából és Indiából. Egy-két évtized múlva az autógyártás a maihoz hasonló képet fog mutatni - vallja Zetsche.

A dél-koreai Hyundai 38 százalékos profitcsökkenést jelentett a harmadik negyedévre, míg a Daimler - Zetsche pozitív vízióját kissé árnyalva - 3 százalékos eladáscsökkenésről számolt be. -->

Bentley Dieter Zetsche autógyártás gépkocsi autóipar hitelválság Toyota BMW recesszió
Kapcsolódó cikkek