Jól járna az állam a hosszabbítással
- Az ember csak kapkodta a fejét az elmúlt hónapokban, amikor egyre-másra tűntek fel új, nagy nevek a Danubius Sales House igazgatótaná-csában.
- Örülünk, hogy Fischer András, az Origo jelenlegi és László Géza, az Antenna Hungária korábbi vezérigazgatója elfogadta a felkérést. Kiváló menedzserek, akiknek hálásak lehetünk, ha az évek során felhalmozódott szakértelmüket megosztják velünk.
- Az, hogy a Magyar Telekomnak nem volt ellenvetése Fischer András kinevezése ellen, nem utal arra, hogy a távközlési óriásnak komolyabb együttműködési – esetleg egyéb – szándékai vannak?
- Ezt nyilván tőlük kell megkérdezni, de a Danubius feltehetően nem járna rosszul, ha a hazai internetes piac legnagyobb szereplőjével szorosabbra fűzné a kapcsolatait. Ebből mindkét fél profitálhat, hiszen az internetes tartalmakat jól lehetne párosítani a Danubius zenei műsoraival. A Danubius egyébként is erősíti online tevékenységét. Szeretném azonban leszögezni, hogy mindez lehetőség, konkrét tárgyalásokat még nem kezdtünk a Magyar Telekommal. Fischer úr amúgy sem tudna az érdekkonfliktus miatt ezekben részt venni.
- László Géza szakértelmére nyilván főként a digitális átállás kapcsán lesz szükség. Hogyan látja a tulajdonos képviselője a rádiós digitális átállás esélyeit Magyarországon?
- Nagyon sok függ attól, hogy a DAB+ digitális adás vételére alkalmas készülékek milyen többletszolgáltatásokat tudnak majd nyújtani, illetve hogy a piaci szereplők megtalálják-e azt az életképes üzleti modellt, amelynek keretei közt a tartalmaikat áthelyezhetik az új platformra. Ha mind a készülékek, mind a tartalmak oldaláról sikerül felkelteni az érdeklődést, az nagyon felgyorsíthatja a penetrációt, és az sincs kizárva, hogy néhány év múlva Európa egyik sikertörténeteként emlegetik a magyar rádiós átállást. Az is benne van azonban a pakliban, hogy az analóg platform eltűnése hosszú ideig eltarthat.
- A digitális átállásnál ott van a Danubius előtt egy közelebbi feladat is: a hamarosan lejáró licenc meghosszabbítása. Mivel az új médiatörvény elfogadása a jelenlegi helyzetben illúzió, szinte biztos, hogy a döntés az ORTT hatáskörébe kerül. Mire számít?
- A két országos frekvencia a nemzeti vagyon része, ezzel az érdekeltek felelősen gazdálkodnak. A műsorszolgáltatási szerződésekkel kapcsolatos döntés meghozatalakor így a várható összbevétel maximalizálására kell törekedni: ennek az összegnek a műsorszolgáltatási díj csupán egy kicsiny része. Hozok egy analógiát. A távközlési cégek koncessziójának lejártakor melyik piaci szereplőtől várhatna több jövedelmet a magyar állam: az inkumbens társaság üzleti továbbéléséből vagy egy új társaság felfuttatásából? Számomra a válasz egyértelmű, ezért – ha a két vezető rádió által befizetett adókat, díjakat és járulékokat is figyelembe vesszük – nyilvánvalónak tűnik: a legjobb döntés a Sláger és a Danubius szerződésének meghosszabbítása.
- A magyar reklámpiacon 2007 sem volt, és úgy tűnik, 2008 sem lesz a rádiók éve. Miért vásárolt egy négy-hat éves befektetésekben gondolkodó kockázati alap mégis rádiót? És miért pont a Danubiusra esett a választás?
- Úgy látjuk, hogy Magyarországon a rádiós piac komoly növekedési potenciállal rendelkezik. Nyugat-Európában a rádiók a reklámtortából nyolcszázalékos szeletet hasítanak ki, nálunk csak hatszázalékosat. A rádiós költés aránya várhatóan növekedni fog, miközben a hirdetési piac egésze is bővülhet. A Danubius mellett mindenekelőtt a jól felépített brand szólt, márpedig ebben az ágazatban a fogyasztást a márka határozza meg. Ráadásul a két nagy rivális közül a Sláger nem volt eladó.
- Milyen évet zár az idén a Danubius?
- Bízom benne, hogy a cégvezetésnek sikerül az üzleti tervet megvalósítania. Ehhez az igazgatóság minden segítséget megad. A rádiós piacon ugyan nincs növekedés az idén, így jó eredmény lesz, ha a tavalyi hárommilliárd forint feletti szinthez közeli bevételre tesz szert a társaság.
- Sokan úgy vélik, a pénzügyi befektetők nem a legjobb gazdák.
- Ezt nem a barátaink mondják rólunk. Mi úgy gondoljuk, hogy minden szakmai befektető mögött pénzügyi befektetők húzódnak meg: legyen szó tőzsdei társaságokról – ahol ez szemmel látható és személy szerint is lekövethető – vagy magáncégekről, ahol ez nem látszik rögtön. Továbbá a szakmai tulajdonos valójában semmi olyanra nem nyújt garanciát, amit a pénzügyi befektető ne tudna a társaságnak megadni. És az is megesik, hogy az előbbi kiszáll a versenyből: ahogy ez a Lagerdere és a Rádió1 esetében is történt. A Danubiusnak korábban több szakmai befektető tulajdonosa volt, akik pénzügyieknek adták tovább. A napi operatív munka szintjén tökéletesen közömbös, hogy ki egy társaság tulajdonosa, a profi cégvezetők együtt tudnak dolgozni mindkettővel.
A Mezzanine management
A Mezzanine Management két alapot kezel: az Accession Mezzanine Capital I és II (AMC I–II) alapot. Az elsőt 2003, a másodikat 2007 szeptemberében hozták létre, tervezett élettartamuk tíz év, összes kezelt tőkéjük pedig közel 400 millió euró.A befektetők között van az EBRD, továbbá osztrák és német hitelintézetek, nyugdíjalapok és biztosítók. Az alapok létrehozásuk óta 300 millió eurót fektettek be. Az alapoknak két publikus magyarországi befektetésük van, a BorsodChem és a Danubius.
A befektetők között van az EBRD, továbbá osztrák és német hitelintézetek, nyugdíjalapok és biztosítók. Az alapok létrehozásuk óta 300 millió eurót fektettek be. Az alapoknak két publikus magyarországi befektetésük van, a BorsodChem és a Danubius. -->


