„Amíg az első fél évben közel húsz százalékkal többet gyártottunk az elmúlt esztendő azonos időszakához képest, szeptember óta már néhány százalékkal a tavaly őszi szint alatt van a rendelésállományunk” – mondta lapunknak Lepsényi István, az európai haszonjárműgyárak számára dolgozó Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. vezetője. Emiatt az ezerfős kecskeméti gyár öt munkanappal hosszabbítja meg a szokásos év végi leállást, így a termelés december 18-tól január 5-ig szünetel.
„Mivel az elmúlt két-három esztendőben, egészen ez év augusztusáig Európa-szerte igen erősen bővült a nehéz teherautók forgalma, a mostani termelési szintünk tulajdonképpen viszszatérést jelent egy normálisabb szintre” – fűzte hozzá Lepsényi István. Az öreg kontinensen piacvezető Knorr-Bremse csoport adatai szerint ugyanakkor a kamiongyártók rendelésállománya oly mértékben esett, hogy a jövő évben az európai eladások 20-30 százalékkal is csökkenhetnek. Különösen az első negyedév lesz katasztrofális az iparág számára, és noha a másodikban már némi emelkedés várható, az nem fogja elérni az idei második negyedévi szintet.
A rendelések várható alakulásáról a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. tájékoztatta magyar beszállítóit is: a cég beszerzésének mintegy 45 százalékát magyar vállalatok adják, amelyek ugyanakkor az anyacég mellett az iparág más szereplőinek is szállítanak.
A Titanic már eltalálta a jéghegyet, a süllyedés a jövő év elejére várható – erősítette meg Orbók András, a MAN regionális értékesítési vezetője, hozzáfűzve: senkit se tévesszenek meg az első tízhavi magyarországi értékesítési adatok. Ezek azért ilyen jók (a tavalyi 3527-tel szemben 3990 jármű került forgalomba október végéig), mert még az elmúlt hónapban is adtak át az első negyedévben megrendelt kamionokat.
Az új megrendelések száma mind az európai, mind a magyar piacon a második negyedben kezdett csökkenni, az akkori magas üzemanyagár miatt, majd a nemzetközi pénzügyi válság következett. A krízis miatt persze csökken a fogyasztás, kevesebb a szállítani való áru, így a fuvarozó vállalatok sem vesznek új járműveket, és halasztják az állomány frissítését is.
Orbók András szerint 2009 lesz a szakma fekete éve, azonban kérdéses, mikor következik be a mélypont: egyelőre nem várható a szállítási igény emelkedése 2010 eleje előtt. A piaci folyamatokat jelzi, hogy kontinensünkön már a használt kamionokat sem lehet eladni, míg egy éve szinte új áron is elvitték ezeket, akkora volt a fuvarozói igény.
Ugyancsak nagymértékű forgalomeséssel számol – már rövid távon is – Berkó László, a Volvo Hungary Kft. martketingigazgatója, hozzáfűzve ugyanakkor, hogy azt a szakma sem tudja, miért volt tavaly és tavalyelőtt olyan erős a kereslet. Amíg 2006-ban 294 514, addig a múlt évben már 320 338 darab 15 tonnánál nagyobb össztömegű haszonjármű kelt el Európa harminc országában. Emiatt tavaly előfordult, hogy csak 10-11 havi határidővel vállalták a gyárak a szállítást. Így aztán a használt járművek is elkeltek az utolsó darabig.
A nagy megtorpanás – legalábbis Magyarországon – tulajdonképpen nem váratlan. Mint Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének a főtitkára mondta, minden évben arra számítottak 2004 óta, hogy a következő esztendőben már tényleg csökken a 15 tonnánál nagyobb össztömegű teherjárművek forgalma, de tavaszig éppen az ellenkezője történt. Míg 2005-ben az építőipari nehéz gépjárművek vezették a piacot, az elmúlt két évben a távolsági nyerges vontatók voltak a legkapósabbak. Csak összevetésül: amíg 2003-ban 2436 kamion kelt el, addig az elmúlt évben – folyamatos keresletbővülést követően – már 4353 került a fuvarozókhoz, akik ugyanakkor néhány százzal többet is átvettek volna, de a szállítási határidők hoszszabbodásával sokan csak az idén kaphatták meg a megrendelt járműveket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.