Még két napig rendezheti oroszországi gázszámláját Ukrajna. Ha nem fizeti ki az 1,67 milliárd dollárnyi lemaradást és a 450 millió dollárnyi büntetést, az eladó nem köti meg vele a 2009-es gázszállítási szerződését, és nem is küld gáz január 1-jétől. Az orosz Gazprom e lehetőségről már több napja értesítette európai vevőit, amelyek – a 2006-os eset nyomán – attól tarthatnak, hogy gázimport híján Ukrajna megcsapolhatja a rajta keresztüli tranzitgázvezetékeket.
Bár Ukrajna december 24-én leszögezte, hogy a már törlesztett 800 millión felül az idén már nem fizet, ma is folynak az egyeztetések. Viktor Juscsenko ukrán elnök szintén december 24-én a G7-országok és uniós tagállamok ukrajnai nagykövetei előtt kijelentette, hogy zavartalan marad az országán keresztüli gáztranzit. Reméli, hogy hamarosan olyan orosz–ukrán megállapodás születhet, amely biztosítja a szabadpiaci elvek alkalmazását minden termék, nem csak a gáz esetében. Bízik a 2009-es gázszerződés időre történő aláírásában is.
Ukrajna mára rekordmennyiségű, 30 milliárd köbméter földgázt tárolt be, felét az európai ellátás biztonságára szánja. Tele vannak az E.On Földgáz Storage hazai gáztárolói is. A probléma az, hogy a tárolókból fizikai okokból egy nap alatt nem vehető ki annyi gáz, amennyi az ország teljes napi ellátására elég lenne, az orosz tranzit elakadása esetén pedig a pótlólagos importforrások is bezárulhatnak. Magyarországnak persze némi saját gáztermelése is van, de szüksége van behozatalra is. Mint beszámoltunk róla, a Magyar Energia Hivatal a napokban bekérte az érintett hazai gázipari társaságoktól a gázellátási zavarra vonatkozó intézkedési tervet. Az országban ezenfelül – gázhiány esetére – érvényben van egy ötlépcsős felhasználáskorlátozási terv is.
Oroszország, illetve a Gazprom gázpiaci pozíciói jelentősen megerősödtek az elmúlt napokban. Mint a VGO is beszámolt róla, Moszkvában december 23-án 16 gáztermelő ország részvételével szervezetté alakították a Gázexportáló Országok Fórumát (GECF). Bár a gázkartellnek nem lehet majd olyan hatása a pillanatnyi gázárakra, mint az olajkartellnek az olajárakra – főként, mert a gázpiacot hosszú távú szerződések jellemzik –, az oroszországi központú tömörülés „vélemény- és információcseréinek” súlya erősnek ígérkezik.
Közben pecsét került Oroszország és három újabb, jelentős gáztermelő ország kölcsönös beruházási megállapodására is. Moszkva most Iránnal, Namíbiával és Türkmenisztánnal fonta szorosabbra kapcsolatait, miután nemrég az EurAsEC országokkal, Líbiával és Venezuelával szerződött. Összesen már 61 ilyen egyezséget kötött, s hamarosan újabb kettő is születik: az USA-val és Kanadával. Még szorosabb kapcsolatot ígér az az orosz–kazah–fehérorosz együttműködés, amelynek célja egy közös gazdasági térség létrehozása, Oroszország „FÁK-politikája” részeként. December
25-i orosz tévéhírek szerint vámunión, közös hatósági és adminisztratív testületek felállításán dolgoznak.
December 24-én a Gazprom vezetése Iránban az ottani gázipari beruházási lehetőségekről tárgyalt, egy nappal később hasonlókról Türkmenisztánban, különös tekintettel a közép-ázsiai országot majd átszelő, tervezett kaszpi gázvezeték építésére és a Dél-Jolotan gázmezőn indítandó fejlesztésekre.
December 24-én Moszkvában megszületett az orosz–szerb gazdaságfejlesztési megállapodás is. E szerint a Gazprom Nyefty megvásárolhatja a szerbiai NIS olajtársaság 51 százalékát, a Gazpromnak 51 százaléka lesz a Szerbián keresztül vezetendő Déli Áramlat gázvezetékben s ugyannyi a Szerbiában kialakítandó gáztárolóban. Utóbbiról még csak szándéknyilatkozat született. A gázprojektek kisebbségi tulajdonosa a Srbijagas lesz. VG
II. kategória: olyan 250–2500 köbméter/óra közötti fogyasztók, amelyektől a gáz technológiai károkozás nélkül elvonható, és háztartási, kommunális célra nem használnak gázt. A korlátozás legfeljebb 4 óra.
III. kategória: olyan fogyasztó, amely az előbbi kategóriákba nem sorolható, kivéve ezen fogyasztó háztartási és kommunális célú gázfogyasztási hányadát. A korlátozás legfeljebb 8 óra.
IV. kategória: kommunális fogyasztók, az V. kategóriában szereplő kommunális fogyasztók kivételével.
V. kategória: háztartási és a külön jogszabályban meghatározott kommunális fogyasztók.
II. kategória: olyan 250–2500 köbméter/óra közötti fogyasztók, amelyektől a gáz technológiai károkozás nélkül elvonható, és háztartási, kommunális célra nem használnak gázt. A korlátozás legfeljebb 4 óra.
III. kategória: olyan fogyasztó, amely az előbbi kategóriákba nem sorolható, kivéve ezen fogyasztó háztartási és kommunális célú gázfogyasztási hányadát. A korlátozás legfeljebb 8 óra.
IV. kategória: kommunális fogyasztók, az V. kategóriában szereplő kommunális fogyasztók kivételével.
V. kategória: háztartási és a külön jogszabályban meghatározott kommunális fogyasztók.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.