Cégvilág

Tényleg nem akarunk a fotelből böngészni?

A médiakonvergencia híveit talán meglepi, hogy bár mostanra szinte minden elektronikai eszközt összekötünk az internettel, a televízió makacsul ellenáll az ilyen kísérleteknek. A jelenség hátterében a gyártótól a nézői mentalitásig több tényező áll.

Hogyan lehetséges, hogy az internet egyelőre nem hódította meg a televíziókat – teszi fel a kérdést a New York Times. A változás ideje most jöhet el, az Intel ugyanis októberben dobta piacra TV-centrikus chipjeit és más félvezetőgyártók is hasonló lépésre készülnek. Az átállás lassú tempója azonban arra enged következtetni, hogy a készülékgyártók egyszerűen nem szívesen állnak át az új technológiára.

Ezt megerősít a Sony szóvivőjének nyilatkozata is: "úgy gondoljuk, hogy a widgeteken (például YouTube) és videókon kívül a nézők egyelőre nem szeretnének internetes élményeket a televíziójukon" – mondta Greg Belloni. Hasonlóan vélekedik Bob Scaglione, a Sharp marketingért felelős alelnöke is, aki szerint az emberek még nem készültek fel a tévés internetre.

Az elemzők szerint a nézők valóban az egyirányú kommunikációval azonosítják a televíziót, tehát igazuk van a gyártóknak, akiknek azonban más szempontjaik is lehetnek. Ebben a szektorban minimális a profit lehetősége, ha pedig a készülékeket (esetleg 100 dolláros áron) böngészési  képességgel is felruházzák, még kisebb a haszon esélye. És még egy szempont: "az emberek nehezen tolerálják a műszaki hibákat a televízió esetében" – véli az Intel Digital Home Group vezetője, aki szerint a hibás készüléket összecsomagolják és visszaviszik a boltba. Márpedig az internetelérés megnyitja az utat a vírusok és egyúttal a hibajelenségek előtt.

Ezzel magyarázható, hogy bár az Intel Media Processor CE 3100 modellje teljeskörű böngészést tesz lehetővé, a gyártók többsége csak gondosan megszűrt tartalmakat enged a képernyőkre. A Samsung például a Yahoo hír- és időjárási csatornáit teszi elérhetővé új modelljein. A Sharp Aquos tévéi már jelenleg is hozzáférnek egy csokor webes tartalomhoz: hírekhez, időjáráshoz, widgetekhez és az NBC egyes műsoraihoz. Ugyanígy tesz a Sony is.

Az Envisioneering elemzője szerint éppen az Intel jelenti itt a fő problémát: az általa megkérdezett cégek egyike sem szeretné, ha kizárólagos pozíciót szerezne a chipgyártó. Richard Doherty szerint ugyanakkor az óriáscég piacra lépése gyorsította a konkurenciát: sorra jelenik meg saját eszközeivel a Broadcom, a Texas Instruments, az ST Micro, a Free- scale és az NXP.

Az elemző szerint a tévégyártók nem várhatnak sokáig, mert előfordulhat, hogy egy harmadik szereplő: a kábelszolgáltató aratja le a babérokat. A legkülönbözőbb set-top boxokat forgalmazó szolgáltatók szintén a netre csatlakoztathatnák a tévénézőket, méghozzá úgy, hogy saját hálózatuk segítségével szűrhetnék ki a kártevőket, beiktathatnának szülői felügyeletet. Sőt, színre léphet egy olyan veterán, mint az Intel első marketing igazgatója, Gordon Campbell, akinek cége, a Personak Web Systems már árulja azokat a bélyeg méretű, 150 dolláros eszközöket, amelyekkel minden televízió internetképes lehet. Campbell szerint a tévégyártók nem őszinték, amikor azt mondják: nézők nem szeretnének a fotelből internetezni. "Ez a generáció nem szereti, ha megbilincselik a kezét".

chip böngész televízió internet Intel set-top box widget
Kapcsolódó cikkek