"Hogyan legyen fiatalabb" – Játék vagy marketing fegyver?
Az Egyesült Államokban eddig mintegy kilenc millióan váltak a RealAge hálózat tagjává. A szoftver részletes kérdőívet töltet ki a felhasználókkal, meghatározza azok "biológiai korát", majd tanácsokat ad arra, hogyan váljanak fiatalabbakká. Bár a javaslatok között nem szerepelnek gyógyszeripari termékek, a RealAge valójában a gyógyszeriparból él – írja a New York Times.
A gyógyszercégek egyrészt reklámozzák termékeiket a weboldalon, másrészt a kitöltött kérdőívek segítségével minden korábbinál pontosabban célozzák meg a potenciális vevőket ajánlataikkal. A weboldal e-mailcímet kér a teszteléshez, majd többször felajánlja a tagságot.
Ha valaki ezt elfogadja, adatai máris bekerülnek a marketing adatbázisba. Míg az emberek többsége nem szívesen venne részt egy gyógyszergyártó felmérésében, a RealAge számára készségesen válaszolva, az pedig többek között a GlaxoSmithKline-nak, a Pfizernek és a Novartisnak továbbítja a megszerzett adatokat.
A RealAge tagok rendszeres hírleveket kapnak a feltételezett állapotukról, ezeket is a gyógyszergyártók fizetik. Hogy mennyire pontos az adatbázis? A RealAge marketingért felelős alelnöke szerint a felmérések segítségével megtalálhatunk egy "hatvan feletti, magas vérnyomásban szenvedő, cukorbetegségre hajlamos Buffalói férfit, aki 50 ezer dollár alatti éves jövedelemmel rendelkezik".