Cégvilág

Eurocom: csak szakmai befektető jöhet!

Jól összeállított portfolió, jó alkuk és minőségi teljesítés az erőteljes növekedési terv alapja Sopronfalvi Zoltán vezérigazgató szerint.

Derűlátó Sopronfalvi Zoltán, a hazai vasúti áruszállító piac viszonylag új szereplője az Eurocom Rail Cargo Zrt. vezérigazgatója. Cége tavaly fél év alatt 350 ezer tonna árut továbbított, az idén éves szinten másfél millió tonnára készül. A társaság több vevőcsoporttal dolgozik, s olyan sokféle terméket szállít, hogy nem érinti túl érzékenyen, ha valamely termékből kisebb mennyiséget szállíttatnak vele. Máshol könnyen bepótolja.

Sopronfalvi Zoltán tapasztalatai szerint a válság következtében az acélipari- és járműszállítási megrendelések valóban estek, viszont az ásványolajé szinten maradt, ahogyan - az általános vélekedésekkel ellentétben - az építőiparé is. „Lehet, hogy kevesebb új ház épül, de folyamatosak a részben uniós támogatású önkormányzati beruházások, és folynak a nagy anyagigényű útépítések is”, mutatott rá.



Több lábon áll az Eurocom az árufajtákat illetően is: továbbít ömlesztett árut, ásványolajféleségeket, konténereket is, csak az egyébként sem túl vonzó darabáru hiányzik a palettájáról. Vegyes a szállítási irány szerinti portfóliója is. Erős belföldön, tranzitban, behozatalban és kivitelben egyaránt. Az idén is jórészt a múlt évi, de nem fix tarifákkal dolgozik, az ár mindig megállapodás kérdése. S az ár csak az egyik eszköze az ügyfél megnyerésének, ugyanilyen fontos a teljesítés minősége is.

A jó alkukra és a szolgáltatás színvonalára mutatott rá Sopronfalvi Zoltán az Eurocomnál nagyságrendekkel nagyobb MÁV Cargóval való piaci ütközésre vonatkozó kérdésre is. „Nem érzem, hogy tulajdonosváltása óta másként lépne fel a Cargo. Egyébként is természetes, hogy a piaci szereplők üzletek megszerzésére törekszenek”, tette hozzá.

A vezérigazgató szerint most nem túl szerencsés a vasúti áruszállításban olyan beruházást indítani, amit euróban kell fizetni. Az árfolyam ugyanis a tavaly nyári 250 forintról 300 forintra emelkedett, márpedig Magyarországon nincs vasúti eszközgyártás, és bérelni is jórészt csak külföldön lehet. Egyelőre tehát abból kell gazdálkodni, ami van. Ez egyébként az Eurocom esetében két villany és kilenc dízelmozdony, a kapacitást keretszerződés alapján a MÁV-Trakció pótolja ki, továbbá körülbelül 400 tehervagon. A sikeres üzletmenet felhívhatja a befektetési célpontokat keresők figyelmét a magyar magánvasutakra.

A piaci válság konszolidálódása után a magánvasúti cégek további fejlődéshez szükség lesz külső partner bevonására, példaként a logisztikai parkokra jellemző együttműködéseket említette. Ám a példák azt is mutatják, hogy csak szakmai befektető fogadható el egy magánvasút számára. A vezérigazgató szerint hasonló okból centralizálódni fog a hazai vasúti áruszállítási piac. A folyamatot az is gyorsítja, hogy előbb-utóbb a felvásárlás sorsára jutnak a válságérzékenyebb társaságok.

Csak kis csúszás

A hazai vasúti fuvarpiacról írt március 31-i cikkünkben megemlítettük, hogy a társaságot a Nemzeti Közlekedési Hatóság nemrég elmarasztalta. Kiegészítésképpen most hangsúlyozzuk, hogy az ok mindössze a piacfelügyeleti díj késedelmes befizetése volt, de bírságot nem kellett fizetnie az Eurocomnak, mert folyamatos túlfizetésben volt.



Eurocom -->

MÁV-Trakció vasúti áruszállító Sopronfalvi Zoltán Eurocom Rail Cargo Zrt.
Kapcsolódó cikkek