BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Romlanak a vállalkozások kilátásai - igénylik az állami segítséget

Azok a cégek, amelyek rendelkeznek már közép- és hosszú távú kríziskezelő stratégiával is, jellemzően kiegyensúlyozottabbnak látják jelenlegi helyzetüket, és a jövőre nézve is bizakodóbbak.

A magyar vállalkozások 63 százaléka érzékeli rosszabbnak jelenlegi helyzetét a tavalyi év végéhez képest, és 14 százalékuk véli úgy, hogy már kifelé tart a gödörből – derült ki a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) áprilisi felméréséből.

Míg januárban a magyar vállalkozások háromnegyede küzdött értékesítési gondokkal, addig áprilisban már a cégek 83 százaléka érzékeli a piac szűkülését. Ennek ellenére a menedzserek a következő hónapokban gyenge, de fokozatos élénkülést várnak a forgalomban.

Azok a cégek, amelyek rendelkeznek már közép- és hosszú távú kríziskezelő stratégiával is, jellemzően kiegyensúlyozottabbnak látják jelenlegi helyzetüket, és a jövőre nézve is bizakodóbbak.

Az MLBKT több mint száz cégvezető, logisztikai és beszerzési vezető megkérdezésével végzett, nem reprezentatív felmérései szerint most kétszer annyi vállalat (40 százalék) tervez elbocsátásokat, mint az év elején. Az áprilisi vizsgálatból azonban az is kiderült, hogy a menedzserek nem feltétlenül a létszámleépítést tartják legfontosabb eszközüknek a versenyben maradásért folytatott küzdelemben.

A recesszió átvészelésére a megkérdezett vállalkozások 84 százaléka vezetett be költségcsökkentő intézkedéseket. A takarékoskodás mellett a vállalati folyamatok optimalizálására a cégek kétharmada fordított energiát.

Az MLBKT Tanácsadó tagozatának vezetője, Bóna Krisztián szerint ezek a vállalkozások már felismerték, hogy a válságban lehetőség nyílhat arra, hogy a szervezetek áttekintsék működésüket, racionalizálják tevékenységüket, ami hosszabb távon kedvezhet a versenyképességnek. Mindemellett az is kijelenthető, hogy sok esetben önmagában ezek a lépések sajnos nem elegendőek a krízis kezeléséhez, jól átgondolt, konzisztens, több tényezőből álló intézkedéscsomagok kialakítására van szükség, amelynek egyik eleme lehet a folyamatok optimalizálása és az innováció.

A felmérésben részt vevő vállalkozások 61 százaléka szerint az államnak bele kell avatkoznia a gazdasági folyamatokba, és hatékony segítséget kell nyújtania a válságban. Leginkább az 500 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok (91 százalék) igénylik a kormányzati támogatást. A 10-49 főt alkalmazó vállalkozásoknak szintén jelentős hányada, közel háromnegyede várja a kormányzati szintű beavatkozást.

Meglepően sokan, a megkérdezettek több mint fele gondolja úgy, hogy a szakmai szövetségeknek is szerepe van a recesszióból kivezető út megtalálásában. A visszajelzések alapján kijelenthető, hogy a szakmai szervezetek szerepének felértékelődésének időszakában vagyunk. A magyar vállalkozók kezdik felismerni, hogy az üzleti kapcsolatépítés, a tudásmegosztás, a tapasztalatcsere színhelyeiként a szakmai szövetségek és egyéb érdekvédelmi szervezetek közvetlen versenyelőnyhöz juttathatják tagjaikat.

Chikán Attila, az MLBKT társelnöke szerint ezt a jelenséget igazolja az is, hogy gazdaságpolitikai és üzleti körökben egyre többet beszélnek a válság kapcsán a bizalom jelentőségéről: az integráció, az együttműködés, a partnerkapcsolat témáinak előretörése jelzi, hogy ezek a – többnyire nem annyira technikai, mint inkább társadalmi – kapcsolati kérdések meghatározóak az üzleti világban.

A felmérésből továbbá kiderül az is, hogy az elmúlt hónapokban javult a helyzet a tudatos krízismenedzsment területén. Míg januárban a megkérdezett vállalkozások 63 százalékában vezettek be konkrét intézkedéseket a válság kezelésére, addig áprilisra ez az érték 76 százalékra emelkedett. Néhány százalékpontos javuló tendenciát mutatnak a közép- és hosszú távú krízismenedzsment területéről mért adatok is az év eleji vizsgálathoz képest.

Készletgazdálkodási problémákkal a januári adatfelvétel alkalmával a vállalkozások 15 százaléka küszködött, jelenleg már a cégek negyedénél jelentkeztek nehézségek ezen a területen is. A belső és a külső kommunikáció, a vevőkapcsolatok és a marketing tevékenység megerősítésének a megkérdezettek közel fele (45 százalék) szán jelentős szerepet a válságból való kilábalásban.

Technológiai fejlesztéssel a cégek 27, képzéssel 24 százalékuk küzd a válság hatásai ellen. A finanszírozási problémák megoldására a pályázatok a legkedveltebbek, míg hitelért csak a válaszadók nyolc százaléka folyamodott, addig pályázatokkal 29 százaléknyian igyekeznek forrásokhoz jutni. Árképzés tekintetében a megkérdezettek 28 százaléka akciókkal, árcsökkentéssel próbál talpon maradni, míg árat emelni csak hét százalékuk tudott. Új szolgáltatás vagy termék bevezetésével a kérdőívet kitöltők 19 százaléka próbálkozik.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.