Reneszánszukat élik a buszos utazások Európában, s ez a magyarországi idegenforgalmi trendekben is érezhető – tudta meg a Világgazdaság. A lapunk által megkérdezett utazási irodák becslései szerint a beutazóturizmusban átlagosan 10-15 százalékos bővülés tapasztalható a buszközlekedés tekintetében – a fellendülés elsősorban a szabadidős turizmus szegmensében érezhető. Mindeközben a légitársaságok forgalma alaposan megcsappanhat: a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) becslése szerint az utasforgalom nyolc százalékkal csökken az idén.
Elsősorban Németország keleti és déli tartományaiból érkeznek busszal a turisták Magyarországra – mondta lapunknak Róna Iván, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. vezérigazgatója. „Igaz, még korántsem tért viszsza az az időszak, amikor közvetlen járatok hozták a külföldieket Bükre, Hévízre, Zalakarosra, s az előző csoportot pedig már szállították is vissza” – tette hozzá a vezérigazgató, hangsúlyozva: „a szolgáltatóktól érkező visszajelzések szerint jelentős bővülés tapasztalható a múlt évhez képest”.
A buszos turizmus erősödését a vállalkozások is érzik. Az Orangeways Zrt. utasainak száma például négyszeresére nőtt az év első öt hónapjában a tavalyi bázishoz képest – mondta lapunknak Kovács Miklós vezérigazgató. Ők Németország mellett Romániából és Hollandiából szállítják a legtöbb turistát. A narancsos buszokat üzemeltető, 2007-ben indult cég a múlt évben hozzávetőlegesen 170-180 ezer főt szállított. „Az utasforgalommal párhuzamosan a piac is bővül, egyre több utazási iroda indít például buszos charterjáratot Magyarországra” – tette hozzá Kovács Miklós, aki úgy látja: bővülés figyelhető meg a buszbérléseknél és az utazási irodákkal kötött charterjáratok esetében is. A szakember szerint a buszos utazások jó ár-érték arányuk miatt vonzanak most több turistát.
Szintén a kedvezőbb árat hangsúlyozza Fajcsák Lajos, a Volánbusz Zrt. forgalmi és kereskedelmi igazgatója is. A szakember szerint az éjszakai utazással szállásdíjat takarít meg az utas, miközben 500-700 kilométeres távolságban a busz még a menetidőt tekintve is versenyképes, hiszen a városközpontokba viszi a turistákat. A cég tapasztalatai szerint csökken az üdülési célú repülőgépes érkezés és így az ehhez kapcsolódó helyi buszos lekötés. Ez is azt támasztja alá, hogy a külföldi utasok inkább busszal érkeznek Magyarországra, Németország, Ausztria és Hollandia mellett elsősorban Olaszországból. A társaság évente 80-90 ezer utast szállít a nemzetközi járatain, ebből származó tavalyi árbevétele 720 millió forint volt, s az idén is hasonló utasszámmal és bevétellel számolnak.
A kiutazásban ugyanakkor nem látszik a buszos forgalom erősödése. Németh József, a kizárólag buszos túrákat szervező Németh Travel ügyvezető igazgatója szerint legalábbis eddig 40 százalékkal kevesebb utast szállítottak a népszerű bolgár, görög és olasz tengerpartokra, mint tavaly. Bár a bővülő magyar vendégkörre sok hazai szálloda számított, a Danubius és a Hunguest Hotels házaiban is jóval elmaradt a magyar vendégek száma a múlt évitől – tudtuk meg a láncoktól.
A szervezet korábban ugyan kezdeményezte egy „buszosmarketing-alap” felállítását, amely a légimarketing-alaphoz hasonlóan Balaton környéki szolgáltatókat fogott volna össze.
A sármellléki reptér sikeres megnyitása után azonban a légi közlekedés fejlesztésére szánt alap került előtérbe.
A szervezet korábban ugyan kezdeményezte egy „buszosmarketing-alap” felállítását, amely a légimarketing-alaphoz hasonlóan Balaton környéki szolgáltatókat fogott volna össze.
A sármellléki reptér sikeres megnyitása után azonban a légi közlekedés fejlesztésére szánt alap került előtérbe.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.