BUX 39,256.26
-1.14%
BUMIX 3,747.98
-0.85%
CETOP20 1,747.54
-2.59%
OTP 8,152
-4.48%
KPACK 3,100
0.00%
-0.92%
-14.15%
+1.18%
-0.20%
ZWACK 18,650
+0.81%
0.00%
ANY 1,575
+0.64%
RABA 1,100
-2.22%
-3.14%
-2.40%
-2.52%
-1.93%
OPUS 166.6
-1.42%
-5.83%
0.00%
0.00%
+2.63%
OTT1 149.2
0.00%
-1.35%
MOL 2,932
-0.61%
DELTA 38.95
-2.38%
ALTEO 2,370
-1.66%
0.00%
-1.52%
EHEP 1,000
-4.76%
-0.83%
-0.63%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.83%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
-2.31%
+0.78%
-3.60%
0.00%
-3.93%
-2.82%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
+2.78%
NAP 1,238
-0.16%
0.00%
-3.10%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Buszra szálló turisták

Reneszánszukat élik a buszos utazások Európában, s ez a magyarországi idegenforgalmi trendekben is érezhető – tudta meg a Világgazdaság. A lapunk által megkérdezett utazási irodák becslései szerint a beutazóturizmusban átlagosan 10-15 százalékos bővülés tapasztalható a buszközlekedés tekintetében – a fellendülés elsősorban a szabadidős turizmus szegmensében érezhető. Mindeközben a légitársaságok forgalma alaposan megcsappanhat: a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) becslése szerint az utasforgalom nyolc százalékkal csökken az idén.

Elsősorban Németország keleti és déli tartományaiból érkeznek busszal a turisták Magyarországra – mondta lapunknak Róna Iván, a Magyar Turizmus (MT) Zrt. vezérigazgatója. „Igaz, még korántsem tért viszsza az az időszak, amikor közvetlen járatok hozták a külföldieket Bükre, Hévízre, Zalakarosra, s az előző csoportot pedig már szállították is vissza” – tette hozzá a vezérigazgató, hangsúlyozva: „a szolgáltatóktól érkező visszajelzések szerint jelentős bővülés tapasztalható a múlt évhez képest”.

A buszos turizmus erősödését a vállalkozások is érzik. Az Orangeways Zrt. utasainak száma például négyszeresére nőtt az év első öt hónapjában a tavalyi bázishoz képest – mondta lapunknak Kovács Miklós vezérigazgató. Ők Németország mellett Romániából és Hollandiából szállítják a legtöbb turistát. A narancsos buszokat üzemeltető, 2007-ben indult cég a múlt évben hozzávetőlegesen 170-180 ezer főt szállított. „Az utasforgalommal párhuzamosan a piac is bővül, egyre több utazási iroda indít például buszos charterjáratot Magyarországra” – tette hozzá Kovács Miklós, aki úgy látja: bővülés figyelhető meg a buszbérléseknél és az utazási irodákkal kötött charterjáratok esetében is. A szakember szerint a buszos utazások jó ár-érték arányuk miatt vonzanak most több turistát.

Szintén a kedvezőbb árat hangsúlyozza Fajcsák Lajos, a Volánbusz Zrt. forgalmi és kereskedelmi igazgatója is. A szakember szerint az éjszakai utazással szállásdíjat takarít meg az utas, miközben 500-700 kilométeres távolságban a busz még a menetidőt tekintve is versenyképes, hiszen a városközpontokba viszi a turistákat. A cég tapasztalatai szerint csökken az üdülési célú repülőgépes érkezés és így az ehhez kapcsolódó helyi buszos lekötés. Ez is azt támasztja alá, hogy a külföldi utasok inkább busszal érkeznek Magyarországra, Németország, Ausztria és Hollandia mellett elsősorban Olaszországból. A társaság évente 80-90 ezer utast szállít a nemzetközi járatain, ebből származó tavalyi árbevétele 720 millió forint volt, s az idén is hasonló utasszámmal és bevétellel számolnak.

A kiutazásban ugyanakkor nem látszik a buszos forgalom erősödése. Németh József, a kizárólag buszos túrákat szervező Németh Travel ügyvezető igazgatója szerint legalábbis eddig 40 százalékkal kevesebb utast szállítottak a népszerű bolgár, görög és olasz tengerpartokra, mint tavaly. Bár a bővülő magyar vendégkörre sok hazai szálloda számított, a Danubius és a Hunguest Hotels házaiban is jóval elmaradt a magyar vendégek száma a múlt évitől – tudtuk meg a láncoktól.

Kampány

Az MT Zrt. saját központi forrásaiból próbálja népszerűsíteni hazánkat azokban az országokban, ahonnan sokan érkeznek busszal.

A szervezet korábban ugyan kezdeményezte egy „buszosmarketing-alap” felállítását, amely a légimarketing-alaphoz hasonlóan Balaton környéki szolgáltatókat fogott volna össze.

A sármellléki reptér sikeres megnyitása után azonban a légi közlekedés fejlesztésére szánt alap került előtérbe.

A szervezet korábban ugyan kezdeményezte egy „buszosmarketing-alap” felállítását, amely a légimarketing-alaphoz hasonlóan Balaton környéki szolgáltatókat fogott volna össze.

A sármellléki reptér sikeres megnyitása után azonban a légi közlekedés fejlesztésére szánt alap került előtérbe.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek