A globális piac elsődleges motorja már több éve a hordozható gépek szegmense, amely ma már nemcsak a fejlett piacok, hanem a fejlődő térségek jellemzőjévé is vált - áll az amerikai elemző cég jelentésében.
Szakértői szerint a világméretekben már javuló tendenciák az év második felében tovább erősödhetnek, e mögött az otthoni felhasználó kör növekvő kereslete dominál majd, nem pedig a szállítók időről-időre jelentkező készletkiegyenlítő praktikái. Ismét megjelennek a piacon a céges felhasználók, köztük is elsőként a bankok, sőt talán az autóipar is, a viszont továbbra is óvatos marad az it-költéseivel - vélik az elemzők.
A márkák többsége az év második felére időzíti az új termékvonal piacra vitelét, meglovagolva a hagyományos erősebb szezont, amit egyfelől az iskolakezdés, majd néhány héttel később a karácsonyi vásárlási láz szokott fellendíteni.
Ebbe ugyan most negatív előjellel belejátszik a válság, de a piacok egy jelentős részén a makrogazdasági folyamatok kedvező irányba váltanak, erre alapozva is optimistább a piackutató.
Magyarországon az idei év második negyedévében sem javult a helyzet a PC-piacon, sőt minden termékkategóriában kétszámjegyű volt a visszaesés - válaszolta lapunk érdeklődésére Fauszt Gábor, az IDC magyarországi elemzője. Az asztali PC-k eladása darabszámban 30, a notebookoké 10, míg a szervereké ugyancsak 30 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi mutatóktól, a teljes piac 17 százalékos visszaesést mutat. Az asztali gépek piacán folytatódik a gyártói konszolidáció, két domináns nemzetközi márka: a HP és Dell fedi le a teljes piac 56 százalékát, rajta kívül néhány hazai összeszerelő teremti elő a kínálat zömét.
A szerverek piacát a céges megrendelések határozzák meg. A válság hatására Magyarországon is komoly költségvisszafogás jellemezte a vállalatokat, így nem véletlen a közel egyharmados visszaesés. Ezen belül azonban jellemzően inkább a kisebb teljesítményű szerverek értékesítése csökkent, a nagy gépeket alkalmazó nagyvállalatok ezen kevésbé spóroltak.
A hordozható gépek piacát a netbookok előretörése jellemzi, az internetezésre és levelezésre kifejlesztett mini notebookok alig több, mint egy évvel a megjelenésük után már a magyarországi laptop értékesítés 20-25 százalékát adják.
Ha már az értékesítésnél tartunk jelentős átrendeződés figyelhető meg a PC-kiskereskedelemben. A piacot egyértelműen a nagy elektronikai láncok uralják, ők azok, amelyek a forgóeszközhitel-hiányos időszakban is képesek a készleteket finanszírozni.
A kisebb kereskedések rovására egyre jobban hódit az online forma is, a PC-k egy részét már webboltban vásároljuk - mondja Fauszt Gábor. A júliusi áfaemelés egyelőre alig érezteti a hatását az árakban. A gyártók szándékaik ellenére nem tudták ezt teljes mértékben beépíteni az árakba, akkora a verseny.
A hazai PC-piac ötösfogata az elmúlt negyedév során némileg átrendeződött, az áprilistól Fujitsuként működő Fujitsu-Siemens helyét az IBM örökébe lépett Lenovo vette át. A vezető hazai PC-márkák közé így a HP, az Acer, az Asus, a Toshiba és a Lenovo tartozott az idei második negyedévben.
Ami a további kilátásokat illeti, Fauszt Gábor jelezte a következő három hónapot már nálunk is az iskolakezdés a távol-keleti szállítóknál pedig már a karácsonyra való előkészülettel összefüggő készletgyarapítás határozza meg. Az elemző azonban a jövő év vége előtt nem vár lényeges élénkülést a magyarországi PC-piacon.
Mit akar a vevő?
Ha számítógépet akarunk vásárolni, már nem azt nézzük meg először, hogy milyen műszaki paraméterei vannak a gépnek, hanem, hogy elsősorban milyen fejlettebb alkalmazások használatára képes - ez derül ki a Toshiba közelmúltban Európában végzett felméréséből. A megkérdezettek 38 százaléka főként élő tévéadásokat követne a laptopján, 52 százalékuk komolyabb számítógépes játékokkal játszana rajtuk, 49 százalékuk videót is szerkesztene velük, míg közel kétharmaduk a saját készítésű fotókat is ezeken a gépeken finomítaná.
A globális PC-piac márkái
(millió darab, második negyedév, forrás: IDC )
2008 2009
HP 12,64 13,09
Dell 10,98 9,11
Acer 6,81 8,43
Lenovo 5,59 5,75
Toshiba 3,16 3,49
Egyéb 29,20 26,40
Összesen 68,40 66,29