Cégvilág

Globálisan már gyógyul a PC-piac

Világméretekben a vártnál kisebb mértékben csökkent a személyi számítógépek eladása az idei év második negyedévében, az IDC piackutató eredetileg 6,3 százalékos visszaeséssel számolt az időszakra, de végül éves összevetésben csupán 3,1 százalékos lett az elmaradás.

A globális piac elsődleges motorja már több éve a hordozható gépek szegmense, amely ma már nemcsak a fejlett piacok, hanem a fejlődő térségek jellemzőjévé is vált - áll az amerikai elemző cég jelentésében.

Szakértői szerint a világméretekben már javuló tendenciák az év második felében  tovább erősödhetnek, e mögött az otthoni felhasználó kör növekvő kereslete dominál majd, nem pedig a szállítók időről-időre jelentkező készletkiegyenlítő praktikái. Ismét megjelennek a piacon a céges felhasználók, köztük is elsőként a bankok, sőt talán az autóipar is, a viszont továbbra is óvatos marad az it-költéseivel - vélik az elemzők.



A márkák többsége az év második felére időzíti az új termékvonal piacra vitelét, meglovagolva a hagyományos erősebb szezont, amit egyfelől az iskolakezdés, majd néhány héttel később a karácsonyi vásárlási láz szokott fellendíteni.

Ebbe ugyan most negatív előjellel belejátszik a válság, de a piacok egy jelentős részén a makrogazdasági folyamatok kedvező irányba váltanak, erre alapozva is optimistább a piackutató.

Magyarországon az idei év második negyedévében sem javult a helyzet a PC-piacon, sőt minden termékkategóriában kétszámjegyű volt a visszaesés - válaszolta lapunk érdeklődésére Fauszt Gábor, az IDC magyarországi elemzője. Az asztali PC-k eladása darabszámban 30, a notebookoké 10, míg a szervereké ugyancsak 30 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi mutatóktól, a teljes piac 17 százalékos visszaesést mutat. Az asztali gépek piacán folytatódik a gyártói konszolidáció, két domináns nemzetközi márka: a HP és Dell fedi le a teljes piac 56 százalékát, rajta kívül néhány hazai összeszerelő teremti elő a kínálat zömét.

A szerverek piacát a céges megrendelések határozzák meg. A válság hatására Magyarországon is komoly költségvisszafogás jellemezte a vállalatokat, így nem véletlen a közel egyharmados visszaesés. Ezen belül azonban jellemzően inkább a kisebb teljesítményű szerverek értékesítése csökkent, a nagy gépeket alkalmazó nagyvállalatok ezen kevésbé spóroltak. 

A hordozható gépek piacát a netbookok előretörése jellemzi, az internetezésre és levelezésre kifejlesztett mini notebookok alig több, mint egy évvel a megjelenésük után már a magyarországi laptop értékesítés 20-25 százalékát adják.


Ha már az értékesítésnél tartunk jelentős átrendeződés figyelhető meg a PC-kiskereskedelemben. A piacot egyértelműen a nagy elektronikai láncok uralják, ők azok, amelyek a forgóeszközhitel-hiányos időszakban is képesek a készleteket finanszírozni.

A kisebb kereskedések rovására egyre jobban hódit az online forma is, a PC-k egy részét már webboltban vásároljuk - mondja Fauszt Gábor. A júliusi áfaemelés egyelőre alig érezteti a hatását az árakban. A gyártók szándékaik ellenére nem tudták ezt teljes mértékben beépíteni az árakba, akkora a verseny.  

A hazai PC-piac ötösfogata az elmúlt negyedév során némileg átrendeződött, az áprilistól Fujitsuként működő Fujitsu-Siemens helyét az IBM örökébe lépett Lenovo vette át. A vezető hazai PC-márkák közé így a HP, az Acer, az Asus, a Toshiba és a Lenovo tartozott az idei második negyedévben.

Ami a további kilátásokat illeti, Fauszt Gábor jelezte a következő három hónapot már nálunk is az iskolakezdés a távol-keleti szállítóknál pedig már a karácsonyra való előkészülettel összefüggő készletgyarapítás határozza meg. Az elemző azonban a jövő év vége előtt nem vár lényeges élénkülést a magyarországi PC-piacon.

Mit akar a vevő?

Ha számítógépet akarunk vásárolni, már nem azt nézzük meg először, hogy milyen műszaki paraméterei vannak a gépnek, hanem, hogy elsősorban milyen fejlettebb alkalmazások használatára képes - ez derül ki a Toshiba közelmúltban Európában végzett felméréséből. A megkérdezettek 38 százaléka főként élő tévéadásokat követne a laptopján, 52 százalékuk komolyabb számítógépes játékokkal játszana rajtuk,  49 százalékuk videót is szerkesztene velük, míg közel kétharmaduk a saját készítésű fotókat is ezeken a gépeken finomítaná.

A globális PC-piac márkái
(millió darab, második negyedév, forrás: IDC )

          2008     2009
HP    12,64     13,09 
Dell  10,98       9,11
Acer   6,81       8,43
Lenovo 5,59     5,75
Toshiba 3,16     3,49
Egyéb 29,20     26,40

Összesen 68,40 66,29

Fauszt Gábor netbook IDC PC vásárlás piac
Kapcsolódó cikkek