A forint euróhoz viszonyított árfolyama az év első hónapjaiban szlovák vásárlók ezreit vonzotta a határ menti települések üzleteibe, vendéglátóegységeibe, sőt mi több, utazási irodáiba is. Egy átlagos család nagybevásárlása ugyanis több mint 10 százalékkal került kevesebbe, mint a határ szlovák oldalán.
Az év eleji vásárlási boom meghozta az eredményt: a szlovák pénzügyminisztérium napokban közzétett közleménye szerint a bevásárlóturizmus 18,7 millió eurós áfakiesést okozott a központi büdzsének az év első negyedében. Ha a szlovákok határon túli vásárlási láza továbbra is hasonló mértékben folytatódik, a minisztérium becslése szerint a kiesés az év végére elérheti az 56,2 millió eurót.
Nyugat-Magyarország északi fele már több évtizede első számú célpontja a szlovák bevásárlóturistáknak – állítja Hegyi Ferenc, a győri Árkád üzletközpont igazgatója. Az Árkád vásárlóinak 10-15 százaléka már tavaly is Szlovákiából érkezett, ez a forintgyengülés hatására 35 százalékra kúszott. Az áfaemeléssel, a hazai fizetőeszköz erősödésével az elmúlt egy hónapban a szlovák vásárlók mintegy harmada maradt el.
„Elsősorban a kispénzű, élelmiszert vásárló szlovákok száma csökkent. Ha a forint tovább erősödik vagy ezen a szinten stabilizálódik, a következő hónapokban további 5-8 százalékos csökkenésre számítok” – tette hozzá Hegyi Ferenc. Az igazgató szerint ennek ellenére hoszszú távon nyertek a forintgyengüléssel. Sok szlovák érkezik ugyanis a messzebb fekvő Besztercebányáról és Pozsonyból, akiket a városba csábított a gyenge forint, s a termékek ár-érték aránya miatt szívesen visszajárnak vásárolni most is.