BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Nincs tülekedés a Forma 1-re

A korábban kiemelt időszaknak számító futam ma már egy átlagos nyári hétvégéhez hasonlítható. Igaz ez a hotelekre, az éttermekre és a közlekedésre is. Azelőtt csütörtökön 60, a hétvégi napokon 80-90 százalékos kihasználtsággal üzemelt a szállodák zöme, ez az idén jóval szerényebb lesz. Az érintett idegenforgalmi vállalkozások többsége szerint a legszomorúbb, hogy ezt a hétvégét már nem tudják kiemelt áron értékesíteni.

Tíz évvel ezelőtt a Duna-parti szállodákban a Magyar Nagydíj ideje alatt az átlagos árak duplájáért is keltek el szobák, főleg cégek foglalták le azokat partnereiknek. A vállalatok azonban mára már kevesebbet fordítanak ilyesmire, az elmúlt 4-5 évben fokozatosan csökkent a versenyre érkező külföldiek száma.

Míg 2006-ban a futamra érkezett turisták átlagos tartózkodási ideje 5,7 nap volt Budapesten, ma már a szállodák általában csak kétéjszakás csomagokat tudnak értékesíteni. Szakértők szerint a válság miatt a hazai rajongók is kétszer meggondolják, költsenek-e a belépőkre, így várhatóan a magyar vendégek sem kompenzálják a kieső turistaforgalmat.

Becslések szerint az idei futamra a tavalyihoz képest mintegy 10 százalékkal kevesebb külföldi vendég érkezik, a budapesti hotelek forgalmának visszaesése pedig elérheti akár a 15-20 százalékot is 2008-hoz viszonyítva - mondta Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség főtitkára. Ezzel együtt lesznek olyan szállodák, amelyek teltházzal üzemelnek a hétvégén, ám - egyebek mellett a gazdasági válság miatt - a hotelek csak jóval alacsonyabb árakon tudják értékesíteni szolgáltatásaikat.



"Nem sokat javult a helyzet a hónap eleje óta, még mindig sokan kivárnak, de az már látszik, hogy jóval alacsonyabb lesz a foglaltság a magyarországi Accor-hotelekben, mint a tavalyi futamkor" - mondta sommásan Király Zoltán marketing igazgató. A vezető szerint aki jegyet akar venni vendégeik közül, annak felajánják az értékesítői kapcsolataikat, de saját, speciális csomaggal nem készültek, vagyis nem kötötték össze a szállást és a jegyeladást.

Arra a kérdésre, hogy érzékelhető az olcsóbb, háromcsillagos hotelek felé áramlás, azt felelte: inkább az a taktikájuk, hogy az adott kategóriában felszámolt árban sokszor eggyel magasabb kategóriájú szolgáltatást is beletesznek, vagyis inkább az a cél, hogy a szállodán belüli egyéb szolgáltatások értékesítését ösztönözzék.

A Danubiusnál azt mondták, hogy a futamra érkező jórészt cseh és szlovák utazók az alacsony kategóriás szállásokat keresik. A Danubius Hotels 12 budapesti egységében négy héttel a futam előtt 35 százalékkal alacsonyabb foglaltságot mértek, mint egy esztendővel ezelőtt, mostanra ez alig javult valamit.

A költségvetésből évente több mint hárommilliárdot különítenek el a futam megrendezésére és az ahhoz szükséges licencdíjra (tavaly ez 3,36 milliárd forintra rúgott). A Magyar Turizmus (MT) Zrt. által a nagydíjra érkezők körében tavaly végzett kutatás szerint a látogatók 41,7 százaléka napi 50–200 euró közötti összeget, harmada pedig naponta 200 eurónál többet költ a futam hétvégéjén. A magyar látogatók ennél valamivel szerényebb összeget szánnak a versenyre. A felmérés szerint a turisták költése hazánkban a tavalyi nagydíj hétvégéje alatt meghaladta a 15 milliárd forintot, ez az államnak csak áfából 2,4 milliárdos többletbevételt jelentett.
A turisták budapesti költésén túl máshol is jelentkezik bevétel a verseny ideje alatt. Az Állami Autópálya Kezelő szerint a forgalom évek óta megközelítőleg 30 százalékkal nő a futam idején egy átlagos nyári hétvégéhez képest az autópályákon. Tavaly az ÁAK matricaértékesítése egy átlagos nyári hétvégéhez képest 35 százalékkal nőtt, ez nagyjából 25 százalékos árbevétel-emelkedést jelentett.



A kormány 2016-ig biztosítja a feltételeket a Forma–1 Magyar Nagydíj megrendezéséhez. A 2012-es futamra mintegy 26 millió dolláros jogdíjat kell fizetni; az összeg ezután évente 7,5 százalékkal emelkedik. Az idei futam megrendezésének a jogdíját jelentősen megemelte a gazdasági válság, a végösszeg az eredetileg tervezett 3,14 milliárd forintnál 1,74 milliárddal lett nagyobb a forint gyengülése miatt.

YouTube csatornát indított a Magyar Turizmus Zrt.

 A Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) elindította YouTube csatornáját, a www.youtube.com/hungary -t, amelyet a korábbi adminisztrátor, a Google Magyarország bocsátott rendelkezésére. Az MT Zrt. a világ legnagyobb videó megosztóján immár saját, márkázott csatornán át is közzéteszi reklám-spotjait, turisztikai filmjeit, illetve a társaság a YouTube-on fellelhető, mások által készített rövidfilmekkel is színesíti Magyarország turisztikai megjelenését.

 "2009-ben várhatóan az európai utazási piac 38 százalékát az interneten keresztül foglalják, ezért kiemelkedően fontos, hogy a kínálati oldal szereplői ezt figyelembe véve, a megfelelő eszközökkel próbálják elérni az utazni vágyó közönséget. " - idézik a közleményben Peresztegi Zoltánt, a Google magyarországi vezetőjét.

Williams a Williams ellen

Büntetőfeljelentést tett védjegyhamisítás miatt az angol Williams Forma-1-es csapat ellen a magyar Williams gyermek- és sportruházati családi vállalkozás, így a vámhatóság akár le is foglalhatja a sportistálló nevét viselő árukat, a kereskedőket pedig pénzbüntetéssel sújthatja. A magyar cég vezetője szerint még a Williams versenyzői sem vehetik fel csapatuk "hamis márkájú" öltözékeit. 
Kortye Vilmos, a Williams ruházati kis- és nagykereskedés tulajdonosa elmondta: 1990-ban alapított cégük számára azért választották Williams nevet, mert "a családban mindenki Vilmos". A Williams Grand Prix Engineering Limited nevű istállóval 1998-ban kerültek összetűzésbe, amikor az autósportban érdekelt társaság a Magyar Szabadalmi Hivatalba történt bejegyzés ellenére megtámadta a magyar vállalkozás logóválasztását.

Kortye Vilmos szerint az angol istálló - pár levélváltást leszámítva - soha nem kereste meg őket érdemben a kifogásaikkal, hanem a "törvény semmibe vételével rögtön keresztbe tettek" nekik. A "magyarországi piacra másodikként érkező" Williams védjegybejegyzését több peres eljárásban is törölték, majd 2008-ban a Fővárosi Bíróság mint közösségi védjegybíróság jogerős döntést hozott arról, hogy Magyarországon a ruházati árucikkek kategóriájában kizárólag a vecsési székhelyű vállalkozás használhatja a Williams márkajelzést - hangsúlyozta a cégvezető. A cégvezető szerint a hatályos bírósági döntés a mogyoródi versenypálya teljes területére is kiterjed, így a Williams versenyzői sem ölthetik magukra a csapat egyenruháit. Hozzátette: cégük a döntés nyomán először védjegyfigyelést kért, majd áru hamis megjelölése címen büntetőfeljelentést tett a Vám- és Pénzügyőrségen.

A vámhatóság az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is fokozott ellenőrzéseket tart a Forma-1-es verseny helyszínén. A Williams logóra vonatkozó büntetőfeljelentés kapcsán a hatóság ellenőrzése csak a megtévesztő márkajelzéssel ellátott - nem a vecsési cég által gyártott Williams logójú - ruházati termékek árusaira vonatkozik, a hamis márkajelzésű termékek viselőire nem. A VPOP gyakorlata szerint a hamis megjelölést tartalmazó termékeket a hatóság lefoglalja, míg az azzal kereskedőket pénzbírsággal sújtják.

Hungaroring Sport Zrt.
(millió forint)
 2007 2008
Árbevétel 2752 2571
Üzemi eredmény –53 –191
Adózott eredmény  6 –141
Saját tőke 7578 7051
Hosszú lej. köt. 0 726

Kapcsolódó cikkek