Oroszország az Opelre készül
Az orosz mágnás, Oleg Gyeripaszka eladósodott autógyára, a GAZ 180,2 millió dollárnyi (5,6 milliárd rubel) állami támogatást kap egy dízelmotorgyár létesítésére. A pénz rendelkezésre áll – idézte Vlagyimir Putyin kormányfőt az Interfax hírügynökség. Az új üzem állítólag évi 40-50 ezer motor kibocsátására lesz képes. A hír különösen annak fényében érdekes, hogy a General Motors Europe tegnap óta már nem tárgyal az Opel eladásáról a kínai Beijing Automotive Industry Holdinggal (BAIC).
A Magna-Szberbank-GAZ konzorciumból az állami tulajdonban lévő Szberbank, valamint a kanadai Magna 27,5-27,5 százalékos Opel-részedesést venne, a GM megtartana 35 százalékot, 10 százalék pedig az Opel-alkalmazottaknál maradna.
A Die Welt június elején azt írta, hogy Putyin személyesen irányította az Opel-ügylet szervezését, amelynek eredményeként autógyár építését tervezik Nyizsnyij Novgorodban. A Volga menti üzemben néhány éven belül évi félmillió Opel autó készülne. Ha az ügylet létrejön, a GAZ megkaphatja az Opel fejlett technológiai hátterét, és mint látjuk, Moszkva nem hagyja magára az orosz pályázókat. A március végéig 45 milliárd rubeles adósságállományt felhalmozott GAZ ugyanakkor már 20 milliárdos állami garanciát kapott hitelei rendezésére.
Az orosz autópiac 40-50 százalékos esését jósolta januárban a legnagyobb gépkocsigyártó, az AvtoVAZ. Az első fél év adatai szerint a személyautó- és kishaszonjármű-forgalom 49 százalékkal, 763 926 darabra csökkent a tavalyi azonos időszakhoz képest, de a romló tendenciát mutatja, hogy júniusban 56 százalékos volt a forgalomesés, és ez volt a harmadik hónap, amikor meghaladta az ötven százalékot a piacnak a bázistól való elmaradása. Az Orosz Járműipari Szövetség kiemeli, hogy ezek a számok azt mutatják: a még csak tervezett állami vásárlásösztönző program nélkül összeomlik az iparág. DK


