BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Padlót fogott az autóipar

Egyre biztosabbnak látszik, hogy az idén feleannyi, legfeljebb 80-85 ezer új személygépkocsi kerül forgalomba Magyarországon, mint tavaly.

Június végéig 52 százalékkal zuhant a magyar személygépkocsi-piac. A JATO Dynamics által a forgalomba helyezési adatok alapján készített összesítés szerint míg a tavalyi első fél évben 81 995 autó kapott hazánkban rendszámot, az idén csupán 39 429. Kishaszonjárművekből 42 százalékkal kelt el kevesebb, összesen 6248, a 3,5 tonnásnál nagyobbakból pedig csupán 465 kapott rendszámot, ez 55 százalékos visszaesés.

Katasztrofális ez az év – mondta tömören Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a Világgazdaságnak, hozzáfűzve: a féléves számok megerősítik az egyesület március óta hangoztatott prognózisát, amely szerint az idén legfeljebb 80-85 ezer új személykocsi találhat gazdára a tavalyi 158 600 és a 2007-es 177 ezer után. Sajnálatos – emelte ki Győző Gábor –, hogy a kormány nem kívánja bevezetni a szakmai szövetség által ajánlott autócsere-ösztönző programot, amely, ha kismértékben is, de élénkítené a keresletet.

Az MGE becslése szerint az a 10-15 ezer darabos eladásnövekedés, amelyet a program eredményezne, jó néhány márkakereskedés számára a talpon maradás egyetlen esélye lenne. Ráadásul csak a regisztrációsadó-bevétel tízmilliárdos nagyságrendben nőne, és ehhez jönne még az áfából és a vállalkozások adójából befolyó többletbevétel.

Az MGE elnöke summásan demagógiának tartja azt a kormányzati érvet, hogy a program csak előre hozott vásárlásokat generálna, de nem élénkítené a piacot. Ennek egyrészt ellentmondanak a nyugat-európai, valamint a szlovákiai tapasztalatok, másrészt világszerte az autókereskedelem velejárói a kereskedők és gyártók nyújtotta különféle kedvezménycsomagok. Az pedig természetes, hogy a vevők kihasználják a számukra kedvező ajánlatokat – hangsúlyozta.

továbbra is a Ford vezeti a Suzuki és az Opel előtt, a számok ugyanakkor azt mutatják, az Opel egy év alatt 3000-ről 154-re csökkentette elmaradását a Suzukihoz képest. Ez pedig piaci részesedésének növekedését jelzi a jelentősen szűkülő piacon. Különösen figyelemreméltó, hogy a Honda csak az idén jelent meg a legkelendőbb márkák toplistáján, és – mint a számok mutatják – stabilan tartja kilencedik helyét. A másik érdekesség, hogy a március végén még a nyolcadik helyen álló Peugeot eltűnt a top 10-es listáról.

A prémium autók forgalomba helyezése ugyanakkor korántsem szűkült olyan mértékben, mint a tömegmodelleké, azonban ha az elmúlt 12 hónapot nézzük, a prémium szegmens visszaesésének üteme negyedévről negyedévre gyorsul.

A világválság az egész világon drámai mértékű keresletcsökkenést eredményezett az autópiacon. Igaz, a krízis csak szeptemberben robbant ki, ám a múlt év egészét tekintve a gyártók így is igencsak megérezték a válságot.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.