Cégvilág

Márkák és vállalatok pozíciója: Az imázs legfontosabb tényezői

A nemzetközi Superbrands szervezet minden évben kitünteti a legjobb és legerősebb termék-márkákat, illetve vállalatokat; idén 82 országban adják át a díjakat, Magyarországon ebben az évben ötödik alkalommal

A szakemberekből álló zsűri a Magyar Szabadalmi Hivatal adatbázisából választja ki az év Superbrandjeit, a Nielsen pedig feltárja a programban résztvevő márkákról a fogyasztók, illetve az üzleti élet döntéshozóinak véleményét.

A fogyasztók erős márkák iránti bizalmát bizonyítja, hogy az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum kategóriák vezető márkáinak többségénél nem csökkent a piaci részesedés az utóbbi időben sem, a Nielsen folyamatos piackutatásai adatai szerint.

A vásárlók nagy része hajlandó megfizetni erős márkákért az árprémiumot. A márkaérték jelentőségét a közvetíti a gyártók felé. A kereskedelmi vállalatok felső vezetőinek legfontosabb igénye gyártó partnereikkel szemben, hogy ismert, keresett, eladható márkatermékeket állítsanak elő.

Ez a szempont 1-től 100-ig terjedő skálán 96 pontot kapott, amikor a Nielsen legutóbb felmérte a kereskedők partnereikkel való elégedettségét. Közvetlenül ezután következik 94 ponttal, fontosság tekintetében a szállítások precíz volta, hogy azok egyezzenek a rendeléssel. Összesen 50 tényező fontosságát rangsorolták a megkérdezett kereskedők. A gyártók jól megfelelnek márkáikkal az elvárásoknak.

A kereskedők ugyanis az 50 szempont közül legelégedettebbek a felkínált márkák ismertségével, keresettségével és eladhatóságával. 1-től 5-ig terjedő skálán 4,6 pontra értékelik a márkaválasztékot. Utána, az elégedettség szerinti sorrendben, 4,5 ponttal következik, hogy a gyártók a vonalkódokat a kereskedelmi vállalatok rendszerei számára elfogadható módon kezelik.

A márkaérték a szolgáltatóknál is nagy mértékben befolyásolja egy vállalat piaci pozícióját. Ezt támasztják alá a Nielsen eQ módszerével végzett korábbi felmérések. Például egy bank ügyfeleinek elkötelezettségét első sorban az árazás, kapcsolattartás és termékpaletta határozza meg. Az imázs legfontosabb tényezői a rugalmasság és ügyfélbarátság. Ha nagy a márkaérték, akkor az ügyfelek zöme elkötelezett.

A Superbrands program keretében a kitüntetett márkákat mind a fogyasztók körében, mind a piac szereplői körében hatékonyan népszerűsítik.

A díjazottak részt vesznek egy kollektív márkakampányban, ami közel 500 óriásplakátot jelent, továbbá mintegy 150 millió forint értékű médiafelületet, illetve műsorpercet hirdetések és cikkek számára. Így olyan sok média-megjelenést érnek el, amit egyébként egyedül nem tudnának megoldani.

Nielsen Superbrands imázs márka
Kapcsolódó cikkek