Személyszállítás. Térségi szinten a csak átmeneti célra létrehozandó és közjogi státusz nélküli szervezetek, a regionális közlekedési szakbizottságok (RKSZ) indítanák el az országos vasúti és buszközlekedési hálózatról leválasztandó tömegközlekedés előkészítését. Azért van szükség e szakbizottságokra, mert a majdani, véglegesnek szánt regionális közlekedési tanácsok alapításához még meg kell változtatni a jogszabályi környezetet is. Erre az idén már nincs idő, derül ki a szaktárca (KHEM) honlapján közzétett előterjesztésből.
Az anyag a közösségi közlekedés átalakítását előíró kormányrendelet ütemterve alapján készült, s már a második a sorban. Az első a menetrendkészítés koncepcióját, valamint az országos és a regionális közlekedési hálózat szétválasztását vázolta föl. A regionális közlekedési szakbizottságok a szakminiszter megbízása alapján és csak előkészítő hatáskörrel végzik majd a munkájukat. (A jelenlegi törvények alapján ugyanis a helyközi közlekedésért is felelős miniszter nem delegálhatja a közlekedés szervezésével kapcsolatos feladatokat és hatásköröket.)
Az RKSZ-ek elnöke egy-egy miniszteri megbízott lesz, a munkát egy KHEM által létrehozott intézet fogja vezetni, s lesznek az RKSZ-nek állandó tagjai is. Csak a szükséges törvénymódosítások után jönnének létre a koncepció szerint a regionális közlekedési tanácsok, vagy közlekedési szövetségek. Hogy melyek, az azon múlik, hogy mennyire széles körű feladat- és jogkört kapnak az új szervezetek.
Van némi átmeneti jellege a tervezett, régiós szerveződésnek is. Kiindulásként meglévő entitásokra kell alapozni, e célra pedig a statisztikai régiók felelnek meg. E régiókat kell majd az új feladatkörhöz, azaz az utasszállítás megrendeléséhez szükséges jogokkal felruházni. Hat régió esetében ez teljesen új helyzet lesz, a hetediknél, a központinál viszont csak kis módosításokra lesz szükség, mert ott a megrendelő a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) lenne. Az átmeneti jelleg abból adódik, hogy a statisztikai régió határai eltérhetnek attól, ami közlekedésszervezési szempontból ésszerű. Ezért később a közlekedési régiók határai módosulhatnak.
A koncepció felsorolta a személyszállítási szolgáltatások megrendelőjének és teljesítőjének a feladatait is. Fontos, hogy a szolgáltató csak olyan tevékenységet végezzen, ami a kompetenciájába tartozik, s azok bevételi oldalát veszteség esetén a megrendelő szükség szerint kiegészíti.
Az RKSZ-ektől várt munka
- A közszolgáltatás mennyiségi és minőségi paramétereire- Vélemény a szolgáltatás régión belüli elosztásáról
- Döntés a kiegészítő források felhasználásáról
- A megrendelt szolgáltatás minőségének betartatása
- Javaslat az infrastruktúra fejlesztések koordinálására
- Együttműködés más, régiós szervezetekkel
- A menetrendek egyeztetése az érintettekkel
- A menetrendek előkészítése
- Javaslat a térség közlekedésének korszerűsítésére
- Vélemény a szolgáltatás régión belüli elosztásáról
- Döntés a kiegészítő források felhasználásáról
- A megrendelt szolgáltatás minőségének betartatása
- Javaslat az infrastruktúra fejlesztések koordinálására
- Együttműködés más, régiós szervezetekkel
- A menetrendek egyeztetése az érintettekkel
- A menetrendek előkészítése
- Javaslat a térség közlekedésének korszerűsítésére -->