Cégvilág

Olvashatatlanok és érthetetlenek a gáz- és villanyszámlák

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi- és energiaügyi biztosa közösen mutatta be az energiaszolgáltatók megítélésére vonatkozó felmérésüket. Eszerint az EU polgárainak kevesebb, mint fele igazodik el könnyen a gáz- és villanyszámlán. A biztosok ezért iránymutatást készítettek arra, mit kell tartalmaznia egy számlának ahhoz, hogy közérthető legyen.

Az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős igazgatósága tegnap az Állampolgárok Energia Fórumán ismertette a gáz- és elektromos szolgáltatással kapcsolatos felmérésének eredményeit és egyúttal javaslatokat fogalmazott meg arról, milyen átalakítások szükségesek ezen a területen.

„Azt szeretnénk, ha a közüzemi szolgáltatók által kibocsátott számlák elolvasása hasznos lenne a fogyasztók számára. Ma túl sok európai polgár gondolja, hogy a számlák olvashatatlanok és érthetetlenek. Sokaknak a szolgáltatóváltás lehetetlen küldetés a zavaró információk miatt” – mondta Meglena Kuneva fogyasztóvédelemért felelős EU biztos.

Az az úgy nevezett Consumer Markets Scoreboard segítségével méri az egyes szektorok teljesítményét az ár, a fogyasztói elégedettség, a panaszkezelés, a szolgáltatóváltás és a biztonság szempontjából. Az idei vizsgálat szerint a lakossági energiaellátást az egyik olyan ágazat, amely nem nyújt megfelelő teljesítményt.

A múlt évben az EU polgárok 60 százaléka az áram- és gázárak emelkedéséről számolt be. Az energiaszektorban a mobilitás lehetősége igen kicsi: a fogyasztók mindössze 7 százaléka váltott gázszolgáltatót, 8 százaléka pedig áramszolgáltatót. Holott az európai háztartásokban az egyik legnagyobb költség a gáz és az áram, amelyre teljes költségvetésük 5,7 százalékát fordítják az európai polgárok. A fogyasztóknak mindössze 58 százaléka elégedett az energiaszolgáltatójával és mindössze 45 százalék véli úgy, hogy a cégek ajánlatai jól összehasonlíthatóak.

Az európai energiapiac 2007 júliusa óta működik a piaci verseny elvén. A Bizottság megfogalmazása szerint a fogyasztóknak újra el kell foglalniuk a vezetői ülést a lakossági energiaszolgáltatás terén. Az EU ezért kidolgozta a harmadik belső energiapiaci csomagot, megerősítendő a fogyasztói jogokat.

Eszerint a tagállamoknak egy központi intézményt kell üzemeltetniük, amely a lakosságot minden, a területtel kapcsolatos jogáról tájékoztatja. Független intézménynek, például ombudsmannak kell segítenie a panaszkezelést. A tagállamoknak meg kell határozniuk a veszélyeztetett fogyasztók körét, akiknél kritikus időszakban nem kapcsolható ki a szolgáltatás. A szolgáltatóváltásnak legfeljebb három hét alatt le kell zajlania. Az EU az elfogyasztott energia pontosabb méréséről is döntött: 2020-ra a lakosság legalább 80 százalékának intelligens mérővel kell rendelkeznie.

A Bizottság hangsúlyozta: az energiaszámla nem egyszerűen egy blokk, a szolgáltatók viszont gyakran a több információt összetévesztik a jobb információval. A pontatlan és zavaros tájékoztatás megnehezíti az ajánlatok összevetését, az Energia Fórum munkacsoportja ezért ajánlást dolgozott ki arra, milyennek kell lennie egy jó energia számlának.

Eszerint a számlának átláthatónak, olvashatónak és könnyen érthetőnek kell lennie.

Minden havi számlán közölni kell:

  • A lehetséges fizetési módokat

  • A szerződés lejáratát és a határidőt, ameddig a fogyasztónak tájékoztatnia kell a céget, ha szolgáltatót szeretne váltani

  • A tarifa nevét és minden költséget elemekre bontva (alapár, egyéb díjak, adók)

  • Az adott tarifa szerinti egységárat kWh-ban

  • A fizetendő összeget, a számlázás kezdeti és befejezési időpontját, a fizetés módját

  • A kalkuláció módszerét (mérési eredményen alapuló vagy becsült energiafogyasztás)

  • Információt arról, honnan származik az energia és mennyire környezetbarát

  • Ötleteket az energiatakarékosságról
  • Az éves számlákon közölni kell:

  • Az eddigi kifizetéseket és teljes fogyasztást

  • A fizetési egyenleget

  • Világos tájékoztatást arról, hogyan változik meg a havi fizetendő összeg

  • A fogyasztási mérő adatait a teljes évre

  • Világos vizuális ábrázolást az éves fogyasztás alakulásáról az előző évekhez képest
  • Mint hogy az Európai Unióban a tagországok maguk szabályozzák a területet, az ajánlásokat etikai kódexszel, a hatósági ellenőrzéssel vagy törvényalkotással léptethetik életbe az egyes államok.

    A Bizottság által készített mintaszámlákat megtekintheti itt

    villanyszámla szolgáltatóváltás gázszámla EU Consumer Markets Scoreboard Állampolgárok Energia Fóruma
    Kapcsolódó cikkek