Cégvilág

Aggódnak a válság miatt a dolgozók

A munkavállalók érzik, nehezebben jutnak álláshoz, aki viszont alkalmazott, az panaszkodik a fizetésére.

A fizetés, a teljesítmény elismerése, az előrelépési lehetőségek – ezek a legfájóbb pontjai a hazai munkavállalóknak, leginkább ezekre panaszkodnak, míg a legpozitívabban munkakörnyezetükről, kollégáikról és közvetlen felettesükről nyilatkoznak.

A felmérésben részt vevő közel 150 vállalat majdnem 30 ezer dolgozójának közérzetét az idén azonban legfőképp a pénzpiaci válság rombolja. A Világgazdaság–Hewitt Legjobb Munkahely Felmérésből ugyanis kiderült, tízből legalább hat hazai munkavállaló gondolja úgy, az idén még közel sem leszünk túl a válságon, s a tavalyi évhez képest jelentősen nőtt azon munkavállalók aránya, akik attól tartanak, hogyha állást kellene keresniük, nem találnának könynyen és gyorsan új munkahelyet.

 Míg tavaly a megkérdezett felső vezetők egyharmada jósolt leépítést szervezeténél, az idei felmérés kérdőívét kitöltő menedzserek közül már majdnem minden második számol leépítésekkel a következő három évben. Hasonló változást tapasztalhatunk, ha a költségvetési keret esetleges csökkenéséről kérdezzük a vezetőket. Tavaly 45 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy a 2009–2011-es időszakban számít a források csökkenésére, ebben az évben már a felső vezetők közel háromnegyede tartja a közeljövőben elképzelhetőnek a rendelkezésre álló keret szűkülését.

Az is sokat elárul a krízis okozta rossz hangulatról, hogy a magyar dolgozók beosztástól függetlenül pesszimistán ítélik meg a hazai gazdaság jövőjét. Jó hír, hogy homlokegyenest ellenkező képet kapunk azonban, ha azt kérdezzük, bíznak-e abban, hogy vállalatuk sikeresen megküzd a gazdasági helyzet kihívásaival. Erre a kérdésre a válaszadók több mint fele egyértelmű igennel válaszolt. Még optimistábbak a menedzserek, a középvezetők közel kétharmada, míg a felső vezetők több mint háromnegyede hisz cége válságkezelő lépéseinek sikerében.

A meglévő munkahelyhez való ragaszkodás, a jobb eredmények érdekében tett erőfeszítések biztosan hozzájárulnak ahhoz, hogy ha csekély mértékben is, de a magyar dolgozók elkötelezettebbek vállalatuk iránt, mint az előző években.„Bár a válság »vis maior« a dolgozói elégedettség szempontjából, a munkavállalók nemcsak külső, hanem vállalati, belső tényezők miatt is sopánkodnak. A dolgozók meghatározó része – az előző évek eredményeihez hasonlóan – elégedetlen a javadalmazásával, ám még mielőtt bárki egy legyintéssel lesöpörné az asztalról ezt a cikket, mondván, »mutassanak nekem egy dolgozót, aki ne akarna többet keresni«, szeretném felhívni a figyelmet valamire” – emelte ki lapunknak Bakos Réka, a Legjobb Munkahely Felmérés magyarországi vezetője.

Jelezte: az eredmények azt mutatják, hogy a fizetések emelése önmagában nem oldaná meg a fent említett problémát, mert nem is az öszszeg nagysága az, ami igazán számít, hanem a kompenzáció teljesítménnyel való arányossága. A munkatársak alig egynegyede értett egyet azzal a kijelentéssel, hogy vállalatuknál annak alapján ismerik el és fizetik meg a munkatársakat, hogy mennyire járulnak hozzá a cég eredményeihez. Szintén kevesebb, mint minden harmadik megkérdezett vélekedett úgy, hogy teljesítménye közvetlen hatással van a fizetésére, és hogy kompenzációja az elvégzett munkával, a rábízott felelősséggel arányos.

Motiváció. Ezek után érdekes kérdés, vajon változott-e a tavalyi évhez képest annak a rangsora, hogy mi motiválja leginkább a hazai dolgozókat. Úgy tűnik – válság ide vagy oda –, a dolgozói elkötelezettségre leginkább ható tényezők sorrendjében csupán minimális változás következett be. A megfelelő karrierlehetőségek biztosítása, illetve a tudat, hogy a vállalatnál annak alapján ismerik el, fizetik meg és léptetik elő a munkatársakat, hogy mennyire járulnak hozzá a cég eredményeihez, a válság ellenére még mindig a legfontosabb motiváló tényezők közé tartozik. Nincs változás a felső vezetés kiemelt szerepében sem, ha egy vállalatnál a dolgozók úgy érzik, hogy a vezetés a cég legértékesebb erőforrásaként bánik az ott dolgozókkal, az jelentősen növelni tudja a szervezet iránti elkötelezettségüket. Ez az emberközpontúság azonban meghatározó, 2009-ben leginkább ez növeli a munkavállalói elkötelezettséget. VG

Hewitt felmérés legjobb munkahelyek munkahelyek
Kapcsolódó cikkek