Cégvilág

Cadbury-csokiháború: a Hershey 17 milliárdot kínál

A Hersheyt irányító jótékonysági alap beleegyezett, hogy a cég 17 milliárdot kínáljon a brit csokoládégyártó Cadburyért. A másik potenciális vevő, a Kraft Foods 16,2 milliárdot ajánlott.

Noha az nem valószínű, hogy a formális ajánlatot a közeljövőben megteszi, a Hershey minden bizonnyal egy részvényvásárlást, adósságrendezést és milliárd dolláros készpénzfizetést is magában foglaló tranzakciót képzel el - árulták el a Financial Timesnak az ügyet közelről ismerők.

Az alapítvány ajánlata két nappal azután érkezett, hogy a Hershey bejelentette: érdeklődik a Cadbury iránt. A brit édességgyártó korábban már elutasította a Kraft ajánlatát.

Bármilyen akvizíció több milliárd dolláros adósságot jelentene a Hershey számára, amelynek hitelminősítése így veszélybe kerülne.

A Krafthoz közel álló források arra hívták fel a figyelmet, hogy az amerikai cég nem zárta ki a részvényenkénti 717 pennys ajánlatának emelését. Az is tisztázatlan, hogy az egyébként nyereséges negyedévet záró Cadbury iránt szintén érdeklődő olasz családi csokoládégyár, a Ferrero vajon csatlakozik-e a Hershey ajánlatához, vagy esetleg sajáttal rukkol elő. 

Azt azért érdemes megjegyezni, hogy bár a Ferrero cégadatai nem nyilvánosak – mivel családi tulajdonú cég –, annyi világos, hogy az évi 9 milliárd dolláros értékesítése eltörpül a Kraft 42 milliárdja mellett. Míg a Kraft márkái világszerte népszerűek, a Ferrero értékesítése Franciaországra, Németországra és Olaszországra koncentrálódik.

A Kraft szóvivője mindenesetre tegnap kijelentette: "a miénk az egyetlen formális ajánlat, és mi vagyunk a leghitelesebb vevők".

A Hershey, amely az USA egyik legrégebbi édességgyártója, nem kommentálta a hírt.

A Hershey barátságosabb fogadtatásban részesülhet, mint a Kraft, hiszen a Cabury és a Hershey között régi az együttműködés. Ráadásul a Cadbury egy alapvetően cukrászattal foglalkozó partnert keresett már 2007 óta, így a lehetséges beleillik a brit édességgyártó elképzelésébe.

Így a Cadbury révén a Hershey, amely már most is gyártja az Egyesült Államokban a brit cég édességeit, kilépne a nemzetközi piacra.

Mindazonáltal a Hershey tulajdonosi szerkezete (a szavazati joggal rendelkező részvények 80, míg a saját tőke 32 százaléka egy jótékonysági alapé) megnehezít bármiféle lehetséges kombinációt. A Cadbury szóvivője a héten azt nyilatkozta, hogy minden komoly ajánlatot alaposan megfontolnak.

A Nutellát gyártó Ferrero képviselői a múlt héten az Egyesült Államokba utaztak, hogy a Hershey-vel tárgyaljanak. A megbeszélések csupán előzetesek voltak, és nem született döntés egy közös konzorcium alapításáról. Egyik társaság sem tett említést arról, hogy közösen dolgoznának.

hershey Kraft Foods cabury ferrero
Kapcsolódó cikkek