Cégvilág

Határra értek a sörgyártók

Átlagosan hat-hét százalékkal esik vissza a fogyasztás, ez a vendéglátásban 12 százalék is lehet

Hat-hét százalékkal esett vissza az elmúlt egy évben a hazai sörpiac – derül ki a Nielsen felméréséből. A hétmilliárd forintos csökkenés nem új, hiszen a fogyasztás tavaly még ennél is nagyobb, 9 százalékos mínusszal zárt. A válság különösen a vendéglátó-ipari forgalmat érinti; a magyar piacon már három éve elkezdődött szűkülés leginkább ezen a területen érezteti hatását – mondta Michiel Egerer, a Heineken Hungária Zrt. vezérigazgatója. Míg a kiskereskedelmi forgalomban 2 százalékos a visszaesés, a vendéglátóiparban a 12 százalékot is elérheti.

Hasonló csökkenésre számít a Borsodi Sörgyár Zrt. is – tudtuk meg a cég trade marketing menedzserétől, Csóka Sándortól, míg a Heineken 4-5 százalékos zsugorodást vár 2009-ben, ugyanakkor a tavalyi 44 milliárd forintos bevételéhez képest 2 százalékos növekedést vár. Ezt elsősorban a drágább árkategóriába tartozó (nagyobb haszonnal értékesíthető) termékei forgalmának növekedésével éri el a társaság – mondták el a Heineken vezetői egy sajtóbeszélgetésen.

A magyarországi sörpiac átlagos csökkenésénél kisebb arányú visszaesésről számolt be a Világgazdaságnak a Dreher Sörgyárak Zrt. vállalati kapcsolatok vezetője is. Agócs Mónika kiemelte: ez a többek között a Dreher, az Arany Ászok vagy a Pilsner Urquell márkacsaládot gyártó cég széles termékválasztékának köszönhető, a forgalom mérséklődését ugyanakkor más eszközökkel is, például a Közép-Magyarországon már bevezetett közvetlenebb kiszolgálással próbálják megakadályozni. Ez nem országos, hanem célzott értékesítési és marketingmegoldásokat jelent.

A fogyasztókkal, illetve partnereikkel való közvetlen kapcsolattartásra helyezi a hangsúlyt a Borsodi Sörgyár Zrt. is – mondta Csóka Sándor. Ebbe a személyre szóló promóciók mellett az árképzéssel, csapolással kapcsolatos tanácsadás is beletartozhat.
Hasonlóan célzott stratégiával készül a Heineken is. Mint Benedek László értékesítési igazgató elmondta, megnézik például, az egyes forgalmazóknál mennyire voltak hatékonyak az egyes promóciók, akciók. Ez azért is fontos, mert az elmúlt időszakban Magyarországon csak a jelentős (30-40 százalékos) árpromóciók generáltak valódi volumennövekedést.

Mind a Heineken, mind a prémium szegmensben piacvezető Dreher törekszik arra, hogy termékinnovációkkal kerekedjenek felül a válságon. Az újabb termékek sikerességén túl azonban Agócs Mónika kiemelte: a söripart különösen érinti a fogyasztás csökkenése, illetve a fogyasztási szerkezet átalakulása. A társaságnál már az elmúlt 4-5 év során elindítottak költséghatékony beruházásokat, ezzel együtt – hangsúlyozta a Dreher vezetője – „most már nagyon a határon vagyunk”.

A Heinekennél is a költségcsökkentésről szólt az elmúlt év, ám Michiel Egerer szerint a bérek befagyasztása vagy az ösztönző programok visszafogása nem folytatható. Nem véletlen, hogy a társaság jelenlegi tervei szerint 2010-re az ideihez hasonló árbevételt szeretne elérni. Mindeközben úgy számolnak, kiskereskedelmi forgalomba kerülő termékeik bruttó ára 10-20 forinttal nő jövőre, míg a csapolt söröknél 5 százalékos növekedést jósolnak. Maga a Heineken 2-3 százalékos emelést tervez. A Dreher nem tervez áremelést. A Borsodit eddigi tulajdonosa, az Anheuser-Busch InBev októberben a CVC Capital Partners kockázatitőke-társaságnak adta el kelet-közép-európai leánycé-geivel együtt. „Mi is a működési költségeink csökkentésére törekszünk, de az ezzel kapcsolatos stratégiát az új tulajdonos határozza meg” – reagált kérdésünkre Csóka Sándor.

sörgyártók élelmiszerpiac fogyasztás élelmiszeripar
Kapcsolódó cikkek