BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mától hivatalosan is tél van a közutakon

November 10-től a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hivatalosan is téli üzemmódban működik. Az utóbbi hetekben viszont többször is megmutatta magát a tél, ezért a társaságnak már korábban is adódott téli feladata. A cég arra figyelmeztet, hogy bármennyit is dolgozzon, munkája mit sem ér az autósok közreműködése és fegyelmezettsége nélkül.

Nehéz felkészülni az utóbbi évek szeszélyes teleire, idén pedig a válság nyomán keletkezett forráshiány is nehezítette a 30 ezer kilométeres országos közúthálózatot üzemeltető Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkáját.

Idén a szokásosnál is lassabban haladt a tavaly téli úthibák megszüntetése, annak ellenére, hogy a hatékony nyári munkarendnek és a szeptemberben kapott többlettámogatásnak is köszönhetően 2009. november elejéig összesen 650 ezer kátyút szüntetett meg a közútkezelő. Amíg az időjárás engedi, a cég tovább folytatja a meleg aszfalttal történő kátyúzást, de ebből már legfeljebb csak napok vannak hátra.

A szeptemberben kapott többlettámogatásból a társaság 800 millió forintot a téli feladatok ellátására használ fel, ennek segítségével immár nagyobb biztonsággal vághat neki a télnek. A téli üzemeltetés fedezete rendelkezésre áll. Közútkezelőként ugyanakkor örülnénk, ha enyhe és száraz tél következne, mert a nagyon hideg és csapadékos időjárás a többlettámogatás mellett is feszegetné a pénzügyi keretünket – nyilatkozta Zsupponits Jenő, a Magyar Közút vezérigazgatója. Az időjárástól függően 6-8 milliárd forintba kerül a téli üzemeltetés.

Egy átlagos télen 15-20 havas és 50-60 síkos nap van, 24 órán át egyfolytában egyszer sem havazik, és a hőmérséklet sem süllyed mínusz 8 fok alá. A cég mindig átlagos télre készül, de a rendelkezésre álló felkészült személyzet, a géppark és a sókészlet révén ennél keményebb téllel is megbirkózik. Az utakat országszerte öt régió 77 ügyeleti helyén figyelik – mondta el Molnár István, a társaság üzemeltetési igazgatója. A munkát alapvetően a cég saját gépei végzik.

Ezek közül 538 úgynevezett eszközhordozó, amelyre hóekét, sószórót vagy hómaró adaptereket is rögzíteni lehet. Ezenkívül 130 rakodógépet, 49 hómarót és 59 saját grédert tud hadrendbe állítani a közútkezelő, valamint 142 célgépet is bérel a téli szezonban. Ha ez nem lenne elég, a társaság szerződéses vállalkozóit is az utakra rendeli. Az időjárás-előrejelzés és a közlekedők bejelentései mellett a cég 171 saját meteorológiai mérőállomása ad információt az illetékes ügyeleteknek a pillanatnyi útállapotokról, a csapadék mennyiségéről és állagáról, illetve a burkolat aktuális hőmérsékletéről, s ezek alapján rendelik el a síkosságmentesítést.

A közutasok úgy tartják, munkájuk semmit sem ér az autósok közreműködése és fegyelmezettsége nélkül. Nyári gumival a gondosan és idejében felsózott úton is meg lehet csúszni – véli Zsupponits Jenő –, a helyesen megválasztott sebesség és a körültekintő vezetés pedig nemcsak az autós, de az összes többi közlekedő érdekeit is szolgálja.
Rendszeres probléma továbbá, hogy az elakadt, hóban veszteglő autók és kamionok miatt a társaság gépei sem tudnak haladni. Az elakadt járművek, vagy a közlekedési balesetek mögött feltorlódó kocsisorban a hómarók is elakadnak. MK

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.