„További fejlesztésekre készülünk Mátranovákon, ugyanis elégedettek vagyunk ottani beruházásainkkal. Az előkészítés folyamatos, ahogyan folyamatosan tárgyalunk a magyar kormánnyal is az új tervekhez szükséges állami támogatásról is, de a konkrét projektekről még nem beszélhetek” – mondta a Világgazdaságnak adott interjújában a Bombardier Transportation (BT) elnök-vezérigazgatója. André Navarrit abból az alkalomból kérdeztük, hogy cége múlt pénteken egy 2,2 millió eurós projektet zárt le a 2005-ben megvásárolt vasútiforgóváz-gyártó üzemében, és ezzel 150 új munkahelyet teremtett. A csarnok építése 1,5 millió euróba került, a legújabb európai technológiát képviselő hegesztőrobot pedig 700 ezer euróba.
Navarri összességében is elégedett az itteni beruházási környezettel, bár hozzátette: „vállalkozóként a stabilitást tartom a legfontosabbnak, mindenekelőtt az adózás terén.” Elégedettsége persze nem teljes. Miközben ugyanis a mátranováki cég rendelésállománya és így termelése is folyamatosan nő, megcsappant a BT többségi tulajdonában lévő, Dunakeszin működő járműjavító szolgáltatásai iránti igény. Mint beszámoltunk, a Bombardier-MÁV Kft. a napokban adta át a MÁV-Start. Zrt.-nek a 300. felújított elővárosi személykocsit, a folytatás azonban nyitott. Az idén talán még nullszaldós társaság jövőre már veszteséges lehet. „A csökkenő rendelésállomány miatt külföldről szereztünk megbízásokat a cégnek. Ugyanakkor a magyar államnak is segítenie kellene a MÁV-ot, hogy eszközei legyenek további személykocsik felújítására és rendelésére” – mondta Navarri.
A kanadai tulajdonú, németországi központú Bombardier Transportation eladóként is érdekelt a magyar piacon. „Szívesen látnánk villamosainkat Debrecenben és a Miskolcon, valamint Traxx mozdonyainkat a MÁV sínein” – utalt az elnök-vezérigazgató a folyamatban lévő nagyvárosi tenderekre, illetve arra a már megnyert pályázatra, amelynek finanszírozási konstrukciójára épp a napokban bólintott rá a MÁV igazgatósága. (A mozdonybeszerzéshez még a felügyelőbizottság és a szakminisztérium engedélye is kell.) André Navarri emlékeztetett, hogy cége ellenőrzi a villanymozdonyok világpiacának 70 százalékát.
A válságot összességében felkészülten, erős üzleti háttérrel várta a BT. Piaci részesedése még erősödött is, részben a nagy sebességű vonatok szegmensében a közelmúltban kapott hatalmas kínai megrendelésnek köszönhetően, de decemberben állítják üzembe a társaság által gyártott vonatokat is Párizs elővárosi vonalain. E járművek nulla szén-dioxid-kibocsátásúak, számos ma elvárt utaskényelmi berendezéssel vannak felszerelve, beleértve természetesen a wifit. „A gazdasági visszaesés rövid távon elsősorban az áruszállítást sújtotta, a személyszállítást és így a kötött pályás járművek gyártását nem” – magyarázta Navarri. A terület világszerte fejlődik, jó példa erre Kína mellett India és újabban az Egyesült Államok is. A gyártás inkább finanszírozási oldalról, a bankok óvatossága miatt érzi meg a krízist. A megoldásban nagy szerep jut a politikai szándéknak is. Sok országban már belátták, hogy támogatni kell az olyan környezetkímélő, kényelmes személyszállítási megoldásokat, amelyek az autóról vasútra csábítják az utasokat. A BT piacán ma a nagy sebességű vonatok hódítása a fő tendencia az elnök-vezérigazgató szerint.
„A műszaki és a minőségi paraméterek, valamint az ár mellett a kiírók ma még nem veszik a fontosságához mért súllyal figyelembe az innovatív megoldásokat, a környezetvédelmi eredményeket” – jellemezte a helyzetet André Navarri. Ugyanakkor a Bombardier két nagy európai megrendelője, a németországi DB és a franciaországi SNCF már felismerte, hogy érdemesebb a kisebb energiafelhasználású járműveket vásárolnia, így később alacsonyabbak lesznek a költségeik is. Ezen elvárások elé ment egyébként a BT, amikor kifejlesztette az Eco4 nevű vonatirányítási rendszerét. „Nagy beruházás volt számunkra, de számottevő megtakarítást ígér a vevőinknek. Bízom benne, hogy előbb-utóbb a legtöbb megrendelőnk felismeri ennek a fontosságát” – mondta az elnök-vezérigazgató.
A társaság vezető szerepet tölt be a kötött pályás járművek gyártása és a kapcsolódó szolgáltatások terén. 2005-ben megvásárolt mátranováki üzemére évi 2 millió eurót fordított, azóta az egység forgóvázgyártása évi 660-ról 2000 darabra, létszáma 350-ről közel 800 főre nőtt, javult a termelékenysége és termékeinek minősége is.
A mostani beruházást a magyar állam 50 százalékkal támogatta.
A társaság vezető szerepet tölt be a kötött pályás járművek gyártása és a kapcsolódó szolgáltatások terén. 2005-ben megvásárolt mátranováki üzemére évi 2 millió eurót fordított, azóta az egység forgóvázgyártása évi 660-ról 2000 darabra, létszáma 350-ről közel 800 főre nőtt, javult a termelékenysége és termékeinek minősége is.
A mostani beruházást a magyar állam 50 százalékkal támogatta.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.