BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Újabb megafúzió az európai légiiparban

Egyesül a British Airways (BA) és az Iberia Lineas, így Európa harmadik legnagyobb légitársasága jön létre – jelentette be pénteken, egyéves tárgyalásuk lezárását követően a két vállalat. A fúziót részvénycserével hajtják végre, a létrejövő új holding – amelynek központja Londonban marad, viszont Spanyolországban adózik majd – 55 százalékos tulajdoni hányadát a BA-részvényesek kapják, 45 százalék pedig a spanyol légitársaság befektetőihez kerül. A britek egy az egyben cserélhetik le BA-papírjaikat az új cégéire, a spanyolok az Iberia egy részvényéért 1,0205 újat kapnak. Az egyelőre csak „TopCo”-nak nevezett holding vezérigazgatói székében Willie Walsh, BA-vezér debütálhat, míg elnöke Antonio Vázquez, az Iberia vezére lehet. A BA régóta próbálja állni a sarat a légi közlekedés piacán zajló fúziós versenyben, amely azóta gyorsult fel, hogy az európai dobogósok, az Air France a KLM-et, a Lufthansa pedig a Swiss Internationalt vásárolta fel. A britek korábban amerikai és ausztrál cégekkel is tárgyaltak. Elemzők sokáig a spanyol frigyet is kérdésesnek tartották, mivel nem közeledtek az álláspontok sem az új holding tulajdonmegosztásáról, sem a BA nyugdíjalapjaiban felduzzadt tetemes hiány kezeléséről. Utóbbira a mostani megállapodás sem tér ki, ugyanis sem a spanyoloknak, sem az új vállalatnak nem kell kötelezettséget vállalnia a BA-alapokban eddig keletkezett 2,66 milliárd fontos veszteségre. Willie Walsh igyekezett leszögezni: elképzelhetetlen, hogy a BA ne lenne képes kezelni a deficitet, amelyet költségcsökkentéssel és személyzeti leépítésekkel tervez kordában tartani. Hozzátette: az Iberia és a BA továbbra is külön vállalati szervezetben folytatja működését.

A szinergiahatásokból 400 millió eurós előnyre számítanak a cég vezetői, elsősorban a BA számára hazai pályának számító észak-amerikai úti célok dél-amerikai összekötésével, utóbbi helyen az Iberia ugyanis versenyelőnyben van. Az új holding 419 szállítógépet és 205 úti célt örököl, a két társaság tavalyi együttes utasforgalma 62 millió fő volt, összesített árbevételük az előző pénzügyi évben 15 milliárd euró lett. A brit légitársaság hónapok óta dolgozik a költségcsökkentő programon, intenzíven tárgyal a szakszervezetekkel a leépítésekről. A cég 217 millió fontos rekordveszteséget ért el az idei első fél évben, míg az Iberia 16,4 millió eurós deficittel zárta a harmadik negyedévet. A fúziós hullámot a légi közlekedést sújtó energiaárak és az elmaradó utasforgalom kényszeríti ki, az iparág ez évi veszteségét 11 milliárd dollárra becsüli a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA). VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.