BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

"Már bánatában sem iszik márkás italt a magyar"

A városi legendák szerint a válság kitörése óta az alkoholfogyasztás világszerte felfutott. A magyar cégstatisztikák ezt nem támasztják alá, idén ugyanis 40 százalékkal több italkereskedelmi cég ment tönkre, mint egy évvel korábban – derül ki az Opten céginformációs szolgáltató adataiból. Lehet, hogy többet iszunk, de akkor a feketén forgalmazott vagy az olcsó italok fogynak – állítják az Optennél.

A válságban jól fogy az alkohol – vélték világszerte sokan, a magyar cégstatisztikákon mégis az látszik, hogy italkereskedelemben lényegesen több céggel szemben indult felszámolási eljárás, mint egy évvel korábban. A ma működő 11 600 italkereskedelemmel főtevékenységként foglalkozó cégből tavaly 323 céggel szemben indítottak felszámolási eljárást a hitelezők, idén viszont már 450 társaság jutott hasonló sorsra.

Az adatok még nem véglegesek, hiszen felszámolásokat és végelszámolásokat a két ünnep között is közzétehet a cégbíróság, de nem valószínű, hogy éppen karácsony és különösen szilveszter környékén menjen tönkre olyan sok italkereskedő, hogy az érdemben befolyásolná a statisztikákat.

„Ez csaknem 40 százalékos növekedés 2008-hoz képest, vagyis az ágazat mutatói gyorsabban romlanak, mint akár az építőiparé” – hívja fel a figyelmet a szektor problémáira Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója. Az igazgató nem kívánta kommentálni azt a vélekedést, hogy a válságos időkben több bódító hatású ital fogy, mint a békeévekben.

„A mi adatainkkal ez a következtetés nem támasztható alá, de nem is cáfolható” – mondja az igazgató. Szerinte elképzelhető ugyan, hogy több alkohol fogy a szokásosnál, de akkor a fogyasztás a feketén forgalmazott italok vagy egyszerűen az olcsóbb, nem márkás termékek irányába tolódott el, amin eleve kisebb a profit, mint a márkás italokon.

A végelszámolások száma az ágazatban a más tevékenységet folytató cégekhez hasonlóan alakult: idén a tavalyinál 23 százalékkal több, összesen 357 cég bezárásáról döntöttek a tulajdonosok. Az új cégek alapításában ugyanakkor nem tükröződik a válság hatása az ágazatban: tavaly és idén is mintegy 1000 új céget jegyeztek be, miközben ennél 100-150-nel kevesebbet töröltek a nyilvántartásokból.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek