Napokon belül megoldódhat a Magyar Bormarketing Nonprofit (MBM) Kft. körüli bonyodalom: a Világgazdaság úgy értesült, hogy a kijelölt határidő, vagyis december 15-e előtt hozzájuthat a szervezet a működéséhez szükséges pénzhez. Az MBM pénzzavara akkor kapott nyilvánosságot, amikor novemberben előbb öszszes munkatársa, majd Nemes Richárd ügyvezető is benyújtotta a felmondását. Az országos és regionális borászszervezetekből álló tulajdonosi kör múlt heti rendkívüli gyűlése után intézett felhívást Gráf József agrárminiszterhez azzal, hogy amennyiben december 15-ig nem jutnak a szakmai előkészítésre és koordinációra fordítható összeghez, ellehetetlenül a szervezet működése.
A 2005 májusában alakult MBM a forgalomba hozatali járulék (literenkénti 8 forint) marketingre fordítható részének (jelenleg ez 60 százalék) felhasználását koordinálja, kiegészítve a közösségi bormarketing odaítéléséről döntő Bormarketing Bizottság, illetve az Agrármarketing Centrum tevékenységét. A korábbi években közhasznú társaságként működő szervezet ettől az évtől közbeszerzési pályázat útján nyerhette volna el a feladatai ellátásához szükséges forrást, amely a bormarketingre szánt (az év végéig 1,6-1,8 milliárd forint) összeg öt százaléka. A pályázatot azonban nem írták ki, ennek a hátterében információink szerint részben az Agrármarketing Centrum és az MBM közötti jogértelmezési viták álltak. Tény, hogy a kft. nem jutott hozzá az összeghez, így komoly pénzügyi zavarba került, saját alkalmazottai bérét sem tudta kifizetni.
Mint azt Karakas János, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium főtanácsadója lapunknak elmondta, a címzett pályázat helyett végül egy miniszteri rendelettel juthat hozzá az MBM az összeghez, amely kizárólag a működésre költhető, a távozó munkatársak felmondásával kapcsolatos költségeket nem fedezhetik belőle. Hangsúlyozta ugyanakkor: ez a lehetőség csak erre az évre vonatkozik, a mostani „tűzoltás” után a tulajdonosokkal igyekeznek megnyugtató megoldást találni a szervezet működésére, illetve a bormarketing rendszerére.
Karakas János kiemelte: az MBM problémái nem sodorták veszélybe a bormarketinggel kapcsolatos pályázatokat. A nagy, már lezárt kampányok – mint a borszerda vagy a fröccskampány – forrásai, illetve az idei utolsó, belföldi marketingre kiírt pályázatra szánt pénzek biztosítottak. Utóbbi pályázatot jelenleg a Bormarketing Bizottság bírálja el.
Lapunk megkereste a Magyar Bormarketing Kft. képviselőit is, ám arról tájékoztattak: mind a távozó munkatársak, mind a tulajdonosok számára nyilatkozattilalmat rendeltek el december 16-ig.