Cégvilág

Nem csak túlél, de bővít is a nagyoroszi Knaus gyár

Nem csupán a megszűnést sikerült elkerülnie a nagyoroszi Knaus Tabbert lakókocsigyárnak, de a piaca is bővült, megkezdheti az első szállítmány legyártását az orosz piac számára.

Ez azért is jó hír, mert a cég vezetője, Botka József augusztus elején még nem volt biztos abban, hogy a fennállása első 16 éve alatt végig nyereséges gyár megéri a telet. Giovanni Marcon, az anyacég, a Knaus Tabbert GmbH vezérigazgatója októberi nagyoroszi látogatása alkalmával azonban kijelentette: az új tulajdonosok életben akarják tartani a magyar leányvállalatot.

Eddig az állásfoglalásig azonban meglehetősen viharos út vezetett. A tavaly ősszel csődbe ment anyacéget az év elején vette meg a holland HTP befektetői csoport mintegy 40 millió euróért; ebből 28 millió volt a bankhitel, ezt a pénzintézet csupán a német kormánygarancia biztosítása után utalta át. A HTP ennek fejében azt vállalta, hogy az 1200 németországi munkahely közül három évig megtart 650-et.

Így magyarországi munkahelyeket is fel kellett áldozni, és nagyjából 730 millió forintos veszteséggel zárta a július 31-ével végződött 2008/09-es pénzügyi évét a nagyoroszi lakókocsigyár. Az augusztus–decemberi öt hónapra további mintegy 150 milliós veszteség vártható (az üzleti év januártól már egybe fog esni a naptári évvel).

Az anyacég csődjét követően több mint fél év telt el termelés nélkül, miközben a fix költségeket – köztük a dolgozói béreket – fizetni kellett. Igaz – mondja Botka József –, a létszámot ez alatt az idő alatt 350-ről 270-re csökkentették. Márciusban pedig, amikor az új tulajdonos kijelölte a vállalati stratégiát, és a további leépítésekre pénzt is biztosított, 130-ra vették vissza a létszámot. A két német és a magyar gyárban csupán március közepén indulhatott meg a munka.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

HTP Knaus lakókocsi nagyoroszi Knaus Tabbert GmbH
Kapcsolódó cikkek