A gépjárműiparban sorra látnak napvilágot a hagyományos üzemanyagú szerkezeteknek alternatívát jelentő konstrukciók, de a repülőipar reprezentánsai sem lazsálnak. Sőt, már beszállt a nagy haszonnal kecsegtető üzletbe a világ egyik legnagyobb flottájával rendelkező légiereje, a US Air Force is! Hosszú távon a legfontosabb cél ugyanis a véges, szénhidrogénekre és azon belül is leginkább a kőolajkészletekre alapozott üzemanyag-gyártás és -felhasználás teljes átalakítása.
Nemrég a Qatar Airways egyik menetrend szerint közlekedő Airbusát a világon először részben földgázalapú üzemanyaggal táplált hajtóművek emelték a magasba, új korszakot nyitva a kőolajfüggőségtől szabadulni akaró polgári légi közlekedésben. Az új üzemanyagtípus fele-fele arányban tartalmazza az új fejlesztésű GTL (gas-to-liquids) kerozint és a hagyományost. Épp ezért egyelőre csak technológiakísérletről beszélhetünk, mint ahogy a világ vezető vegyipari vállalata, a BASF által kifejlesztett üzemanyagcellás meghajtás esetében is. E megoldással ugyanis egy kisebb, motorral is ellátott vitorlázó repülőgépet már sikerült a magasba emelni, de attól még messze vagyunk, hogy ezzel a hatalmas utasszállítók számára is teljes értékű megoldást kínáljanak a fejlesztők.
Az USA „vegykonyháiban” azonban régóta dolgoznak más megoldások kifőzésén is. Az egyik legérdekesebb és legígéretesebb ötletet már meg is valósították. A Continental légitársaság egyik Boeing 737–800-as utasszállítója ugyanis részben bioüzemanyag által táplált hajtóművekkel demonstrálta, van élet a kőolajon túl is. Méghozzá szó szerint értendő az élet, mert a bioüzemanyag előállításához a rossz minőségű talajokban és a gyengén termő földeken is hatékonyan termeszthető Jatropha nevű növényt használták. Itt is 50-50 százalékos keveréket alkalmaztak, de nem kizárt a 100 százalékos megoldás sem.
Ehhez kapcsolódik a Virgin légitársaság Boeing B747-esének segítségével végrehajtott kísérlet is: különféle brazíliai diófélékből nyert hagyományos és bioüzemanyag keverékéből álló hajtóanyagot teszteltek.
Optimista tervek szerint 2011-ben az amerikai légierő vadász-, csapásmérő és szállító repülőgépei széles körűen – akár éles harci bevetéseken is – használják majd a nem természetes eredetű, hanem szintetikus úton előállított üzemanyagokat.
Ez utóbbiak ugyanis jobban bírják az extrém terhelést, amely katonai célú felhasználás esetén nem mellékes szempont.
Optimista tervek szerint 2011-ben az amerikai légierő vadász-, csapásmérő és szállító repülőgépei széles körűen – akár éles harci bevetéseken is – használják majd a nem természetes eredetű, hanem szintetikus úton előállított üzemanyagokat.
Ez utóbbiak ugyanis jobban bírják az extrém terhelést, amely katonai célú felhasználás esetén nem mellékes szempont.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.