BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kőolajon túl is van élet

A gépjárműiparban sorra látnak napvilágot a hagyományos üzemanyagú szerkezeteknek alternatívát jelentő konstrukciók, de a repülőipar reprezentánsai sem lazsálnak. Sőt, már beszállt a nagy haszonnal kecsegtető üzletbe a világ egyik legnagyobb flottájával rendelkező légiereje, a US Air Force is! Hosszú távon a legfontosabb cél ugyanis a véges, szénhidrogénekre és azon belül is leginkább a kőolajkészletekre alapozott üzemanyag-gyártás és -felhasználás teljes átalakítása.

Nemrég a Qatar Airways egyik menetrend szerint közlekedő Airbusát a világon először részben földgázalapú üzemanyaggal táplált hajtóművek emelték a magasba, új korszakot nyitva a kőolajfüggőségtől szabadulni akaró polgári légi közlekedésben. Az új üzemanyagtípus fele-fele arányban tartalmazza az új fejlesztésű GTL (gas-to-liquids) kerozint és a hagyományost. Épp ezért egyelőre csak technológiakísérletről beszélhetünk, mint ahogy a világ vezető vegyipari vállalata, a BASF által kifejlesztett üzemanyagcellás meghajtás esetében is. E megoldással ugyanis egy kisebb, motorral is ellátott vitorlázó repülőgépet már sikerült a magasba emelni, de attól még messze vagyunk, hogy ezzel a hatalmas utasszállítók számára is teljes értékű megoldást kínáljanak a fejlesztők.

Az USA „vegykonyháiban” azonban régóta dolgoznak más megoldások kifőzésén is. Az egyik legérdekesebb és legígéretesebb ötletet már meg is valósították. A Continental légitársaság egyik Boeing 737–800-as utasszállítója ugyanis részben bioüzemanyag által táplált hajtóművekkel demonstrálta, van élet a kőolajon túl is. Méghozzá szó szerint értendő az élet, mert a bioüzemanyag előállításához a rossz minőségű talajokban és a gyengén termő földeken is hatékonyan termeszthető Jatropha nevű növényt használták. Itt is 50-50 százalékos keveréket alkalmaztak, de nem kizárt a 100 százalékos megoldás sem.

Ehhez kapcsolódik a Virgin légitársaság Boeing B747-esének segítségével végrehajtott kísérlet is: különféle brazíliai diófélékből nyert hagyományos és bioüzemanyag keverékéből álló hajtóanyagot teszteltek.

Szintetikus kerozinnal hangsebességen túl

Az amerikai légierő ennél is tovább ment, ők már az utánégetős hajtóművek által hajtott harci repülőgépek segítségével hangsebesség felett is kipróbálták a laboratóriumaik bevonásával kifejlesztett alternatív üzemanyagokat.

Optimista tervek szerint 2011-ben az amerikai légierő vadász-, csapásmérő és szállító repülőgépei széles körűen – akár éles harci bevetéseken is – használják majd a nem természetes eredetű, hanem szintetikus úton előállított üzemanyagokat.

Ez utóbbiak ugyanis jobban bírják az extrém terhelést, amely katonai célú felhasználás esetén nem mellékes szempont.

Optimista tervek szerint 2011-ben az amerikai légierő vadász-, csapásmérő és szállító repülőgépei széles körűen – akár éles harci bevetéseken is – használják majd a nem természetes eredetű, hanem szintetikus úton előállított üzemanyagokat.

Ez utóbbiak ugyanis jobban bírják az extrém terhelést, amely katonai célú felhasználás esetén nem mellékes szempont.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.