A kormány hamarosan újabb öt nagyprojekt támogatási kérelmét továbbítja Brüsszelbe – tudta meg a Világgazdaság. Ezzel huszonkilencre nő azoknak a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásoknak a száma, amelyek uniós támogatásához nem elég a kormány döntése, hanem az Európai Bizottság (EB) jóváhagyására is szükség van. Ezek a fejlesztések csaknem 1269 milliárd forint beruházási értéket képviselnek, ebből 969 milliárd forint az együttes uniós és hazai támogatás. Ha a Brüsszel által eddig jóváhagyott nagyprojektek számát nézzük, akkor Magyarországnak nem lehet oka panaszra. Az EB immár 16 beruházás támogatási kérelmét szentesítette, ezzel az elsők vagyunk a tagállamok sorában. Miközben uniós szinten a tervezett nagyprojektek 7,5 százalékát fogadták el, hazánk esetében ez az arány 22 százalék – tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). Az eddig kiküldött huszonnégy támogatási kérelemmel szintén a lista élén állunk.
A szakemberek szerint az elért nagyprojekteredményekben jelentős szerepe volt annak, hogy Magyarország már jóval a mostani, 2007–13-as programozási időszak indulása előtt elkezdte az érintett fejlesztések előkészítését. A nagyprojektek ugyanis gyorsítják az uniós források felhasználását, megrendeléseket generálnak és munkahelyeket teremtenek a kivitelezésben részt vevő szektorok és vállalkozások számára – idézte fel az előzményeket Varga István nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Az eddig végzett munka állásáról megállapította, hogy a nagyprojektek mindkét – infrastrukturális és környezetvédelmi – csoportjában van lemaradás, ezért szükséges a gyorsítás. Lapunk kérdésére megjegyezte: a gyakran változó jogi környezet hátráltathatja az előrehaladást, ugyanakkor elhárította a felvetést, hogy tárcája feladata lenne a közbeszerzési törvény és gyakorlat EU-konformmá tétele.
Annak idején a folyamatot elindító 1067/2005. (VI. 30.) kormányhatározat 34 nagyprojektet nevesített, mintegy 1600 milliárd forint értékben. Ezek között 21 környezetvédelmi és 12 közlekedési beruházás szerepelt (VG, 2007. április 10., 5. oldal). Ha minden e szerint történik, akkor már legalább egy tucat befejezett nagyprojektje lenne az országnak. A szinte „kódolt” kétéves csúszásért több szakértő az EB meglehetősen bonyolult új költség-haszon elemzését okolja, amelyet – derült égből villámcsapásként – „Brüsszelből ráerőszakoltak” a tagállamokra akkor, amikor már elkészültek az unió által korábban elvárt számítások a tervezett nagyprojekteknél.
„Elég jól áll a nagyprojektünk, az előirányzott költség- és időkereteken belül haladunk előre, és ha minden igaz, akkor március végén Szegeden már járni fog a megújult 1-es villamos” – tájékoztatta lapunkat Nagy Sándor, a Tisza-parti város alpolgármestere. Maga is emlékszik a megismételt pénzügyi számításokra. „Ha az EU most megvizsgálná a dolgot, nem biztos, hogy ismét az újraszámoltatás mellett döntene” – jegyezte meg. Szerinte egyetlen haszna volt ennek: a projektjük kiérlelt lett, ám ez inkább az EU által megbízott Jaspers-szakértők munkájának és nem az új költség-haszon elemzésnek az érdeme.
Az Új Magyarország fejlesztési terv (ÚMFT) Közlekedési operatív programjából (KÖZOP) az EU illetékeseihez eddig tizenegy kérelem jutott el, közülük hetet hagyott jóvá Brüsszel. A futó nagyprojektek közül – már az új menetrend szerint – jelenleg az M43-as gyorsforgalmi út Szeged–Makó közötti szakaszának és az M0-s körgyűrű déli szektorának építésénél tapasztalható kisebb csúszás. Megfelelő az előrehaladás a Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítésénél és a Budapest Kelenföld–Székesfehérvár vasútvonal rekonstrukciójának első üteménél. A közösségi közlekedés fejlesztését szolgáló debreceni, miskolci és szegedi villamosberuházásoknál mind a kivitelezés, mind a járműbeszerzés folyamatban van. Ugyanakkor a budapesti 4-es metró első szakaszának építésénél ismét új befejezési határidőt jelentenek be: ez 2013. december 31-e.
Az ÚMFT Környezet és Energia operatív programjából (KEOP) eddig tizenhárom támogatási kérelmet továbbítottak az EU-hoz, közülük kilencet hagyott jóvá Brüsszel. Az irányító hatóság szerint pozitív példa a győri hulladékgazdálkodási beruházás: ez a nagyprojekt befejezés közeli állapotig jutott el a brüszszeli jóváhagyás időpontjára, mert a kedvezményezett– kockázatot is vállalva – megvalósította a fejlesztést. Jól halad a nagykunsági és hanyi–tiszasülyi árvízszintet csökkentő tározók építése is. Kiküldés előtt áll a tiszai hullámtér és a Kis-Balaton vízvédelmi rendszer fejlesztésére kidolgozott nagyprojekt, ám az utóbbinál még folynak a szakértői egyeztetések.
Brüsszelnek szóló támogatási kérelem
- M3-as autópálya Nyíregyháza–Vásárosnamény közötti szakasza
- M2-es gyorsforgalmi út Budapest–Vác közötti szakasza és a kapcsolódó bekötőutak
- M43-as gyorsforgalmi út Makó és országhatár közötti szakasza
Kormánydöntés előtt áll
- Szajol–Püspökladány vasútvonal fejlesztése
- Budapest–Lökösháza vasútvonal fejlesztés III/1. üteme
- Budapest–Esztergom vasútvonal rekonstrukciója
Zajlik az előkészítés
- Budapesti 1–3-as villamoshálózat korszerűsítése
Környezetvédelem (KEOP)
Brüsszelnek szóló támogatási kérelem
- Tiszai hullámtér
- Kis-Balaton vízvédelmi rendszer
Kormánydöntés előtt áll
- Tápió környéki szennyvízelvezetési rendszer
- Duna projekt
- Ráckevei- és Soroksári-Duna
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Brüsszelnek szóló támogatási kérelem
- M3-as autópálya Nyíregyháza–Vásárosnamény közötti szakasza
- M2-es gyorsforgalmi út Budapest–Vác közötti szakasza és a kapcsolódó bekötőutak
- M43-as gyorsforgalmi út Makó és országhatár közötti szakasza
Kormánydöntés előtt áll
- Szajol–Püspökladány vasútvonal fejlesztése
- Budapest–Lökösháza vasútvonal fejlesztés III/1. üteme
- Budapest–Esztergom vasútvonal rekonstrukciója
Zajlik az előkészítés
- Budapesti 1–3-as villamoshálózat korszerűsítése
Környezetvédelem (KEOP)
Brüsszelnek szóló támogatási kérelem
- Tiszai hullámtér
- Kis-Balaton vízvédelmi rendszer
Kormánydöntés előtt áll
- Tápió környéki szennyvízelvezetési rendszer
- Duna projekt
- Ráckevei- és Soroksári-Duna
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Brüsszelbe kiküldött nagyprojektek 1. Közép-Duna vidéke: hulladéklerakók rekultivációja
2. Békéscsaba szennyvíztisztításának és csatornázásának fejlesztése
3. Nagykunsági árvízszintcsökkentő tározó
4. Hanyi–tiszasülyi árvízszintcsökkentő tározó
5. Makó város és térsége: szennyvízelvezetés és szennyvíztisztítás
6. Mecsek–Dráva hulladékgazdálkodási rendszer
7. Győr nagytérségi települési szilárdhulladék-gazdálkodási rendszer
8. Nyíregyháza és térsége szennyvízelvezetési és szennyvíztisztítási programja
9. Székesfehérvár és térsége: szennyvízcsatorna-hálózatok bővítése
10. Mecsek–Dráva hulladékgazdálkodási program: rekultiváció
11. Szamos–Kraszna árvízszintcsökkentő tározó
12. Nagykanizsa agglomeráció: a csatornahálózat és szennyvíz-tisztító telep fejlesztése
13. Érd és térsége: szennyvízberuházás
14. Debrecen városi villamoshálózat fejlesztése
15. Budapesti 4. sz. metróvonal, I. szakasz
16. M7-es autópálya Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti szakasz kivitelezése
17. Szeged elektromos közösségi közlekedés fejlesztése
18. Miskolc városi villamos vasút fejlesztése
19. Budapest–Kelenföld–Székesfehérvár–Boba vasútvonal rekonstrukciója, 1. ütem
20. M43-as gyorsforgalmi út Szeged–Makó közötti szakasz
21. Sopron–Szombathely–Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítése
22. M0-s útgyűrű építése: déli szakasz
23. Budai fonódó villamoshálózat megteremtése I. ütem
24. GSMR kommunikációs rendszer bevezetése a vasúti közlekedésben
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Problémás közbeszerzések - 56 milliárd forinttal kevesebb támogatást ad az EU a 4-es metró első szakaszára, mert a beruházás megvizsgált 50 közbeszerzési eljárásából 11-et szabálytalannak minősített.
- Az M7-es Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszának 35 milliárdos támogatását kifogásolt közbeszerzés miatt az M3-as autópálya utolsó szakaszának megépítésére csoportosították át.
Forrás: VG-gyűjtés-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.