Igor Szecsin azt mondta, hogy Oroszország már vasárnap felújította a szállításokat.
Eközben Vlagyimir Putyin orosz kormányfő közölte, reményei szerint a közeljövőben megállapodás születik Fehéroroszországgal az olajszállítások kérdésében.
Hétfőn reggel a fehérorosz állami kőolajipar vállalat szóvivője azt mondta, hogy híresztelésekkel ellentétben nem állt le az orosz olajszállítás a két fehéroroszországi finomítóba a Barátság (Druzsba) vezetéken.
Vasárnap kereskedők arról számoltak be, hogy Oroszország a hétvégén felfüggesztette olajszállításait a fehérorosz finomítókba, mivel nem sikerült megegyezni a 2010-es olajszállítások feltételeiről. Emiatt a kőolaj ára hétfőn több mint két havi csúcsra, 81 dollárra emelkedett hordónként.
A fehérorosz Belneftekhim szóvivője hétfőn az Interfax szerint kijelentette: az árvita ellenére a finomítók megkapják a szerződésben rögzített mennyiséget, és fennakadás nélkül áramlik az olaj Európába is.
A szóvivő tájékoztatása szerint a tárgyalások hétfőn is folytatódnak.
Az orosz és fehérorosz illetékesek szombaton kezdték újra tárgyalásaikat Moszkvában az idei szállítások feltételeiről, de nem sikerült megállapodniuk. Minszk ismét a tranzitdíjak emelésével fenyegetőzik, megtorlásul azért, mert Moszkva azt követeli, hogy Fehéroroszország fizessen vámot azokra a finomított termékekre, amelyeket az orosz olajból Európába exportál.
Fehéroroszország évente 20 millió tonna körüli nyersolajat vásárol Oroszországtól, ennek azonban csak nagyjából egynegyedét fogyasztja el, a többit feldolgozott formában továbbítja Európába. Ez a kivitel adja Fehéroroszország exportbevételeinek egyharmadát, viszont a vám fehérorosz számítások szerint legalább 5 milliárd dollárral, azaz a bruttó hazai termék (GDP) 10 százalékával terhelné meg az államkasszát.
Moszkva korábban többször is kinyilvánította, hogy a fehérorosz belső fogyasztásra szánt kőolaj után Minszknek nem kell vámot fizetnie, az európai export után azonban igen.
Fehéroroszország területén korábbi adatok szerint 70 millió tonna orosz olaj haladt át a Barátság kőolajvezetéken keresztül lengyel és német finomítókba, valamint a vezeték déli leágazásán keresztül Szlovákiába, Csehországba és Magyarországra.
Utoljára 2007 januárban robbant ki gáz- és olajvita Moszkva és Minszk között, amikor a Barátság vezetéken időlegesen le is állt az olajszállítás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.