BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Káros a korlátlan verseny

Jövőre már csak azok a hulladékkezelést koordináló szervezetek folytathatják a tevékenységüket, amelyek hulladékfajtától függően legalább tíz–ötven kibocsátó vállalat hasznosítási kötelezettségének a teljesítéséért felelnek, s legalább 30–75 millió forintos jegyzett és saját alaptőkéjük van – derül ki a terület szabályozását célzó kormányrendelet-tervezetből. A piac egyes szereplői további versenykorlátozó szigorításokat szeretnének.

A magántulajdonban álló, de nonprofit alapon működő koordináló szervezetek az elmúlt években megkerülhetetlen szerephez jutottak a magyarországi hulladékgazdálkodási piacon, s a ma működő 21 társaság együtt már több mint 5400 hulladékképződésért felelős úgynevezett kibocsátó – ipari és kereskedelmi – vállalat hasznosítási kötelezettségeinek a teljesítéséért felel. Ennek ellenében a kibocsátó cégek a környezetvédelmi termékdíj fizetése alóli mentességet szerezhetnek, míg a koordináló szervezetek a részükre befizetett díjakat az átvállalt hulladékkezelési feladatok teljesítésére fordítják. Így például 2008-ban a nonprofit kft.-k összesen mintegy 600 ezer tonna anyag – a legnagyobb mennyiségben csomagolási, elektronikai hulladék, gumiabroncs, elem és akkumulátor – szelektív begyűjtését és hasznosítását szervezték meg.

Csakhogy az elmúlt években a koordináló szervezetek között egyre nagyobb törés alakult ki annak következtében, hogy számuk gyors növekedésnek indult, s közülük néhányan mélyen – gyakran az önköltség alatt – az elsőként megalapított szervezetek díjai alá kínálva elkezdték elcsábítani azok partnereit. A fő probléma, hogy a díjak csökkenése következtében a koordináló szervezeteknek évről évre kevesebb vagy legfeljebb stagnáló összegből kell az egyre emelkedő százalékos hasznosítási kötelezettségeknek eleget tenni, ez rövid időn belül teljesen ellehetetlenítheti a rendszer finanszírozását – fejtette ki Balatoni Henrik. A Kezelést Koordináló Szervezetek Fórumának elnöke szerint a negatív árspirált generáló társaságok vezetői úgy gondolják: a hulladékkezelés koordinálása a versenyszféra része. Csakhogy ez nem így van. Ugyanis a koordináló szervezetek valójában – önszerveződés útján – közcélokat látnak el, éppen ezért a rendszer működőképességének a fenntartása érdekében elengedhetetlen egy a működés kereteit meghatározó jogszabály megalkotása.

„Az első koordináló szervezetek 2003-as indulásakor senki sem gondolta, hogy ezek a versenyszféra részesei, ám a terület szabályozatlansága miatt az elmúlt években mind többen kezdték azt gondolni, hogy itt is ugyanazok a szabályok érvényesek, mint a gazdaság más területein” – fogalmazott Viszkei György. A mintegy háromezer csomagoláskibocsátó vállalat hasznosítási kötelezettségeiért felelős Öko-Pannon Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója szerint ezért fontos, hogy a magánérdekeket a közérdek mögé szorító szabályozás szülessen, ellenkező esetben éppen a csomagolási hulladékok legdrágább szegmense, a lakossági szelektív hulladékgyűjtés finanszírozása lehetetlenül el egy-két éven belül.

Szükség van a készülő kormányrendeletre, de abban még egyértelműbben kellene meghatározni, hogy a gyártói felelősség elvének érvényesítését szolgáló koordináló szervezetek létrehozása kizárólag a gyártó és forgalmazó vállalatok feladata – hangsúlyozta Tóth Zoltán. A több mint háromszáz elektronikai kibocsátó cég hasznosítási kötelezettségeiért felelős Electro-Coord Magyarország Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: éppen az egyenlő versenyfeltételek létrehozását szolgálná, ha lehetetlenné válna olyan koordináló szervezetek létrehozása, amelyek kizárólag az adott hulladékmenynyiség legolcsóbb módon történő begyűjtését és kezelését tartják szem előtt, nem törődve a hulladékképződés megelőzésével, a legjobb hasznosítási módok alkalmazásával, vagy éppen a társadalom környezetvédelmi szemléletének formálásával.

Az árverseny legnagyobb kockázata, hogy a koordináló szervezetek nem tudják teljesíteni vállalásaikat, az emiatt kiszabott anyagi szankciók pedig megbízóikra, a gyártó és forgalmazó cégekre hárulnak, miközben az országos hasznosítási célok teljesítése is lehetetlenné válik – tette hozzá Kertész Béla. A Csomagolási és Anyagmozgatási Szövetség főtitkára hangsúlyozta: eddig is kötelező előírások határozták meg, hogy a koordináló szervezetek vállalásaik mekkora részarányát teljesítsék lakossági szelektív hulladékgyűjtésből, s árbevéte-

lük mekkora részét fordítsák környezetvédelmi szemléletformálásra, ám az előírások pontatlansága és az ellenőrzés hiánya is hozzájárult ahhoz, hogy egyes kisebb társaságok ennek kijátszásával a többi koordináló szervezet árai alá tudtak kínálni. NIG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.