"Ha a padlószőnyeg nincs megfelelően rögzítve, beakadhat a gázpedál és balesetet okozhat. SOHA ne tegyenek egynél több szőnyeget a vezető ülése elé" – olvasható abban az üzenetben, amelyet a Toyota 2007-ben küldött az amerikai autókereskedőinek, két teljes évvel azelőtt, hogy kirobbant volna az ügyben a visszahívási botrány. A gond csak az, hogy ezt az üzenetet a cég az úgy nevezett Szerviz Hírlevélben adta közre, amelyet csak mintegy 1 500 Toyota és Lexus kereskedő kapott meg – tudósít a Reuters.
2008 áprilisában egy csaknem ugyanilyen tartalmú kommünikét kaptak a kereskedők, amelyben a Toyota megnevezte az érintett típusokat is. A cég mindkét esetben továbbította az üzeneteket az amerikai autópálya-biztonsági felügyeletnek, vagyis mind a Toyota, mind az illetékes hatóság többet és pontosabban tudott a problémáról, mint amit állít.
Egyébként nem a Toyota az egyetlen cég, amely a kereskedőknek küldött jelzésekkel próbálja megúszni a nyilvános visszahívást. A GM 2004-ben 1 millió dolláros bírságot kapott, amiért csöndben igyekezett megoldani egy technikai hibát.
A Fordot pedig a múlt hónapban érte kritika, mert a gyártó a kereskedőkön keresztül próbált elhárítani egy szoftverhibát, amelyet nem tekintett biztonsági kockázatnak. A második legnagyobb amerikai autógyár csak azt követően hozta nyilvánosságra a jelenséget, hogy az egyik tesztpilóta a fékerő csökkenését tapasztalta és ez megjelent egy fogyasztói jelentésben.