Felmerülhet a kérdés: melyik autógyártó lehet a legfőbb haszonélvezője a Toyota körüli zavaroknak. A Toyota eddig visszarendelt 8,2 millió gépkocsijából 6 millió volt amerikai, ahogy a konszern januárban elrendelt gyártási-értékesítési moratóriuma is Amerikára vonatkozott. Adódik a következtetés: a Toyota várható térvesztése elsősorban az amerikai piacot érinti, részesedésének elhódítója pedig az amerikai piac valamelyik vezető szereplője lehet. A kérdéssel kapcsolatban megszólaló amerikai autópiaci szakemberek véleménye három lehetséges nyertes közt oszlik meg: egyesek a Fordot, néhányan a GM-et, a többség pedig – Európából nézve meglepő módon – a Hondát tekinti a Toyota-problémák legfőbb lehetséges haszonélvezőjének.
A legfőbb érv a Ford mellett, hogy ő van leginkább lendületben: ő követi a Toyotát az amerikai eladási erőrangsorban, az Amerikában gyártókapacitással rendelkező vállalatok közül egyedüliként ő tudott nyereségről beszámolni a 2009-es pénzügyi évben. Továbbá a Toyota visszahívott típusai közül a három legnépszerűbbnek – a Camrynek, a Corollának és a RAV4-nek – megvan a szintén nagyon népszerű megfelelője a Ford kínálatában – Mondeo, Scorpio, Maverick–, ez a vásárlók számára könnyen helyettesíthetővé teszi a két márkát.
A Goldman Sachs szakértői ugyanakkor a Timesnak nyilatkozva felhívják a figyelmet: az amerikai vevőközönségen belül élesen elválik az import-, illetve az „amerikai” autók vásárlóinak a tábora. Az előbbit fiatalabb, képzettebb, jobban kereső réteg alkotja, olyanok, akiket költekezésükben elsősorban a minőség, illetve az ár-érték arány vezet. A Goldman Sachs szerint éppen ezért valószínűtlen, hogy ez a fiatal réteg Forddal helyettesítse a Toyota bármelyik típusát.
Ez az ellenérv szól a GM ellen is, a kérdés kapcsán megszólaló amerikai autókereskedők ugyanakkor arról számolnak be: a GM agresszív kereskedelmi technikákkal igyekszik a Toyota értékesítési moratóriuma miatt kielégítetlen vásárlókat elhódítani. Ezeknek a marketingfogásoknak pedig már rövid távon is érezhető hozadéka lehet – hangsúlyozzák az autópiaci szakemberek.
A Hondát elsősorban pénzügyes iparági elemzők ítélik a Toyota-gondok haszonélvezőjének – ők viszont egybehangzó határozottsággal. A Deutsche Bank szakembere szerint a Honda az amerikai autópiac valamennyi szegmensében rendelkezik versenyképes modellel, pénzügyi helyzete, kapitalizációja, nem utolsósorban részvényárfolyamának alakulása is komoly esélyesnek mutatja. Az egyetlen ellenérv szól a Honda ellen – hangzik a pénzügyi elemzők ítélete –: gyártókapacitásainak relatív szűkössége. Januári eladási sikerei mindazonáltal ennek ellenkezőjéről tanúskodnak: mind a Legend, mind a Civic, mind pedig – a Lexus kategóriájába eső – Acura remekül teljesített Amerikában. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.