Cégvilág

Vigyázat! Becsapós fogyasztói csoportok

Az elmúlt hónapokban egyre több fogyasztói csoportot szervező vállalkozás jelent meg a piacon.

Sok helyen reklámozzák szolgáltatásaikat. A hirdetésekkel megszólítottak  jelentős része nincs tisztában, mi is az a fogyasztói csoport. Emiatt sokan panaszkodnak a Gazdasági Versenyhivatalnál, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál vagy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeleténél. A három hatóság összegyűjtötte a leggyakrabban felmerülő kérdéseket és az azokra adott válaszokat, azért, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét, tájékozódjanak körültekintően, olvassák el figyelmesen a szerződést, mielőtt belépnének egy ilyen csoportba, mondta a Világgazdaság Online-nak Kathy Attila a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság főosztályvezetője.


 
A fogyasztói csoportok elsősorban a nehéz anyagi helyzetben levő, jövedelemigazolással nem rendelkező, azonnali pénzügyi segítségre szoruló embereket, a bankok számára nem hitelképes, „BAR-listás” adósokat, nyugdíjasokat próbálják beszervezni. Reklámjaik azt sugallják, hogy kölcsönt kaphatnak. A fogyasztói csoportok azonban nem nyújthatnak hitelt.

Tagjai gyakorlatilag egymásnak adnak kölcsön. Mindenki rendszeresen befizet egy bizonyos összeget, majd az így összegyűlt megtakarításból megvásárolják az előtörlesztés vállalással és/vagy sorsolással kiválasztott, szerencsés tagnak az általa kiszemelt terméket. Akár szerencsével jár egy tag, akár nem, tovább kell fizetnie a számára meghatározott törlesztést egészen addig, amíg a csoport minden tagja hozzá nem jut az általa megszerezni kívánt áruhoz vagy szolgáltatáshoz. A fogyasztói csoport tagja tehát nem készpénzhez jut, hanem a szerződésben szereplő áru vagy szolgáltatás tulajdonjogához.
 
A fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások általában nem rendelkeznek a reklámokban feltüntetett összegekkel. A csoportszervező vállalkozás nem bank, semmilyen pénzügyi szolgáltatást nem végezhet, hitelt nem nyújthat. A befizetett pénzek esetleges eltűnése esetén sem egyetlen hatóság, sem a bíróság nem tudja kártalanítani a tagokat.

Jó tudni azt is, ha a fogyasztói csoport tagja az aláírástól számított 30 napon belül meggondolja magát és szeretné felbontani a szerződést, akkor egy tízezer forint körüli összeg kivételével a már befizetett regisztrációs díjat és havi részletet/részleteket a fogyasztói csoportot szervező vállalkozás visszatéríti. Amennyiben „előtörlesztést” vállal, a szerződéstől a közgyűlés napjáig állhat el. A 30 napos határidő leteltével, vagy a közgyűlés után a fogyasztói csoport tagja csak rendes felmondással szüntetheti meg a szerződést. Ilyenkor azonban a regisztrációs díjat nem, a már befizetett havi részletet/részleteket pedig csak a futamidő végén és kamatok nélkül kapja vissza.

kathy attila fogyasztóvédelem fogyasztói csoportok
Kapcsolódó cikkek