Újra éledezni kezdett a légi forgalom tegnap Európa legtöbb repülőterén. Olaszország, Franciaország, Svájc és Szlovénia is megnyitotta légterét, s Ferihegy is fogadott és indított járatokat, de még távolról sem az összeset a menetrendben szereplők közül. Európa legforgalmasabb légikikötője, a londoni Heathrow továbbra is zárva van, akárcsak a finn és a lengyel légtér. A légitársaságokat egyre nagyobb veszteségek érik a kényszerű leállás miatt, ám az Európai Bizottság közlése szerint eddig még egyetlen tagállam sem jelezte, hogy élne a miniszteri tanácsban elfogadott lehetőséggel és rendkívüli állami támogatást nyújtana légitársaságainak. Az elemzők attól tartanak, hogy ha elhúzódik a káosz, annak már komoly gazdasági hatásai is lesznek – egyes cégek már most arról számolnak be, hogy működésükben fennakadások vannak.
- Elsősorban niche piacokra szállítottak azok a termelők-forgalmazók, akiket a repülőgépes szállítás ellehetetlenülése most érzékenyen érint. A tengerentúli zöldbabtermelők, a mikrocsipgyártók, a vágott virágban utazó nagykereskedők csakúgy, mint az Európából stratégiai terméket importálók most szélsebesen kutatnak alternatív útvonalak után. Az eurózónába irányuló légiáru mennyisége a 2000-es hárommillió tonnáról 2008-ra tízmillió tonna közelébe emelkedett.
- A Nissan két hazai gyárában is kényszerszünetet rendelt el, mert az ír beszállítótól nem érkeztek meg a Cube és Murano személygépkocsik amerikai forgalmazásához nélkülözhetetlen keréknyomás-érzékelők.
- A beszállítói láncban támadt fennakadások lassították a termelést a BMW két dél-karolinai üzemében. A dunacani és greeri egységek vezetői azért rendeltek el kényszerszabadságolásokat, hogy a Németországból érkező sebességváltóknak elég időt hagyjanak, hogy kamionnal átérjenek Spanyolországba, és onnan repítsék őket Amerikába.
- Az amerikai Daimler Co.-nál cáfolták, hogy az európai légtérzárlat bármi módon is kihatna a termelésükre. A Reuters tudósítása ugyanakkor megemlíti: az alabamai Vance-ban működő Mercedes-üzemet részben Stuttgartból látják el alkatrészekkel, ez az európai utánpótlás hoszszabb kimaradása esetén bizony okozhat fennakadásokat.
- A tajvani RAM-memória-gyártó Nanya Technology Co. arról számolt be: európai vevőiket a tengerentúli áruutánpótlásban támadt fennakadások ellenére is ki tudják szolgálni, hollandiai leányvállalatuk rendelkezik még szabad gyártókapacitásokkal.
- A koreai Samsungnak és az LG-nek gondot okoz az európai exportra szánt, ám a zárlat miatt elindíthatatlan 200 ezer mobil tárolása. A spedícióra váró elektronikai készletek értéke jelenleg meghaladja a 150 millió dollárt.
- A japán Fujitsu kénytelen volt elhalasztani Európába szánt legújabb laptopjainak piacra dobását. Európai készleteik akkorák, hogy így is biztosítani tudják vevőiknek a megfelelő termékválasztékot. A Sharpnál, a Hitachinál és a Panasonicnál ugyanakkor tagadták, hogy bármilyen fennakadást tapasztaltak volna.
- Kora tavaszi kollekciójának bemutatását kényszerült elhalasztani a német Hugo Boss férfiruházati vállalat. A legfrissebb darabok április második felében jelentek volna meg a Macy’s és a Nordstrom forgalmában.
- Az IKEA-nál a legnagyobb gondot a külföldön rekedt munkatársak kieső ideje jelenti.
- A futárszolgálattal/expressz kézbesítéssel foglalkozó cégek földi szállítókapacitásaik bővítésével reagálták a légtérzárlatra. A holland TNT az Európán belüli forgalmát sikerült teljes egészében átterhelniük közútra. A DHL kamionos szállítókapacitásainak megduplázásával válaszolt.
- A világ legnagyobb halforgalmazójaként ismert norvég Marine Harvest bejelentette: az ázsiai és amerikai export nehézsége miatt hétfőtől visszafogja lazactermelését. Az izlandi kereskedelmi kamara szintén korlátozásokról számolt be: édesvízi halexportjukat ezentúl mirelitállományból fedezik.
- Komoly veszteségre számíthatnak a légtérzárlat miatt a kenyai virágtermelők. A vágottvirág-kivitel szünetelése miatt veszteségeik a napi hárommillió dollár lehet.
Taxisok: jóval többkár, mint haszon. A taxisoknak is sok bosszúságot okozott a légtérzár, az elmúlt napokban ugyanis gyakorlatilag megszűntek a jól jövedelmező reptéri transzferek. A szakmabeliek ezért egyértelműen állítják, a média által felkapott, egyedi jellegű, több százezer forintos külföldi taxiutak ellenére a vulkánkitörés jóval több kárt okozott nekik, mint hasznot. „Az elmúlt öt nap alatt a társaságunknál körülbelül 1500 repülőtéri fuvar esett ki, hosszú külföldi útra viszont csupán összesen húsz megrendelésünk érkezett. Egyértelmű, hogy utóbbi távolról sem kompenzálja a kiesést, főképpen amiatt, hogy a hosszú fuvarokból csak az az egy adott sofőr profitál” – mondta lapunknak Tamás Miklós, a City Taxi és egyben a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének elnöke. A taxistársadalom egyértelműen annak örülne a legjobban, ha minél hamarabb visszaállna a repülőtéri közlekedés a megszokott kerékvágásba -közölte.
Lemondott foglalásokaz éttermekben. A csúcsgasztronómiát képviselő hazai éttermeket sem hagyta érintetlenül a légtérzár. „A külföldről származó alapanyagainkat hűtőkocsival szállítjuk Párizsból, így e téren nem okozott fennakadást a vulkánkitörés, azonban több olyan külföldi vendég mondta le a hetekkel korábban megbeszélt foglalását, aki a repülőgép-forgalom korlátozása miatt nem tudott Budapestre utazni” – mondta a Világgazdaságnak Gerendai Károly, a Michelin csillagos Costes étterem társtulajdonosa. Hasonlóról számoltak be a Michelin Bib Gourmand elismerésben részesült Arcade Bistrónál is. „Az alapanyag-beszerzésünket közvetlenül nem érintette a múlt hét óta tartó légtérzár, mivel éttermünkben, amennyiben lehetőség van rá, magyar alapanyagokkal dolgozunk, valamint a külföldi alapanyagok is földi szállítással érkeznek hozzánk. A légi közlekedésben kialakult káosz azonban sajnos azt okozta, hogy az elmúlt napokban számos vendég – főként külföldi és magyar üzletemberek – mondta le foglalását az utazási korlátozások miatt” – közölte lapunkkal Nagy András, az Arcade Bistro kreatív tanácsadói testületének tagja. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.