Ennek hátterében egyrészt az olcsóbb kereskedelmi márkák terjedése áll – tavaly az egy évvel korábbi 27-ről 34 százalékra emelkedett az ilyen termékek részaránya –, másfelől az akciók, promóciók terjedése is hozzájárult a forgalom emelkedéséhez. Ami a 70 ezer tonnás hazai száraztésztapiac első számú szereplőjének számító Gyermelyit illeti, a tavalyi évet mennyiségben 3,5-4 százalékos többlettel zárta, ezt az akciós intenzitás erősítésén túl a portfólió átalakításával érte el a cég. Előtérbe kerültek az alacsonyabb árú termékek, illetve a prémium kategória.
Az árcsökkenésre kézenfekvő magyarázat lehet a búza árának a 2007–08-as növekedést követő, éves szinten húsz százalék körüli zuhanása – a jelenleg 30 ezer forint körüli tonnánkénti ár a három évvel ezelőtti szintnek felel meg. Káhn Norbert azonban kiemelte: a tojás ára az elmúlt évben történelmi magasságokba emelkedett, így összességében a tészta árának 60 százalékát kitevő alapanyag ára növekedett az előző évhez képest. Négytojásos tészta esetében a késztermék kilójaként 8-10 forintos költségnövekedéssel kell számolniuk. Ez annál is inkább probléma, mivel búzából ugyan nem szorul importra Magyarország, tyúktojásból azonban igen.
A forint árfolyama azonban nem annyira az alapanyagárak alakulása miatt fontos, még csak nem is az export miatt, hiszen termelésük 2-3 százaléka talál vevőre külföldön. A forinterősödés az importnyomást csökkentette, ez is hozzájárult a tavalyi bővüléshez – mondta el a Gyermely Zrt. kereskedelmi igazgatója.
Ellenkező hatása volt az áfa júliusi emelésének: a tésztagyártók is a feketegazdaság előretörését tapasztalják. Ennek mértéke becslések szerint 30 százalékos.
Az átlagmagyar évente 6,5-7 kiló száraztésztát fogyaszt, ez nagyjából megfelel a nyugat-európai átlagnak. Nálunk azonban a tojás nélkül, durumlisztből készülő tésztával szemben a tojásos termék az elterjedtebb. Évi 52 ezer tonna körüli forgalommal ez a Nielsen által mért élelmiszer-kategóriák közül a tizenegyedik legnagyobb termékcsoport, ezen belül a forgalom felét a négytojásos tészták adják.
Elmondta: a fogyasztói és kereskedői visszajelzések szerint a minőségi termékeken belül a fogyasztó a megfelelő ár/érték arány elérésére törekszik. Disztribúciójuk is jelentősen fejlődött az elmúlt két évben a magyar piacon.
Elmondta: a fogyasztói és kereskedői visszajelzések szerint a minőségi termékeken belül a fogyasztó a megfelelő ár/érték arány elérésére törekszik. Disztribúciójuk is jelentősen fejlődött az elmúlt két évben a magyar piacon.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.