Cégvilág

Az előfizetők közel fele már digitálisan tévézik

A tizennégy legnagyobb magyarországi műsorterjesztő hálózatában, 2010 májusában 15 ezerrel 1,240 millióra nőtt a digitális televíziózásra előfizető háztartások száma, derül ki a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) gyorsjelentéséből.

A gyorsjelentés a tizennégy legnagyobb magyarországi műsorterjesztő önkéntes adatszolgáltatására épül és az előfizetéses televíziós szolgáltatások piacának mintegy 80-85 százalékát fedi le. Az NHH becslései, illetve korábbi felmérései szerint a mintegy 3,8 millió magyarországi háztartás közül több mint hárommillióban van valamilyen előfizetéses televíziós szolgáltatás. A fennmaradó 800 ezer háztartásban a tető- vagy szobaantennával szabadon fogható analóg és digitális földfelszíni sugárzású műsorokat, vagy ingyenesen elérhető műholdas adásokat néznek.

A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók (Magyar Telekom Nyrt., Invitel Zrt., UPC Kft., FiberNet Zrt., DIGI Kft., PR TELEKOM Zrt., Zelka Zrt., TARR Kft., TvNetWork Nyrt., ViDaNet Zrt., PARISAT Kft., RubiCom Zrt., HD Platform Kft. és Hello HD Kft.) május végén az áprilisinál 10 ezerrel több, összesen 2,527 millió előfizetést tartottak nyilván.

Május végén a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók előfizetőinek 49,1 százaléka vett igénybe digitális szolgáltatásokat az áprilisi 48,7  százalék után.

A digitális előfizetéseken belül 2010 májusában 447 ezerről 454 ezerre nőtt a kábeltelevízióra, vagy IPTV-re előfizetők száma és 778 ezerről 786 ezerre emelkedett a műholdas szolgáltatást igénybe vevők száma. Májusban a gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók adatai szerint az előfizetéssel rendelkező háztartásokon belül az áprilisi 17,8 százalékról után 18 százalékra nőtt a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők aránya. A műholdas előfizetéssel rendelkezők részesedése 30,9 százalékról 31,1 százalékra nőtt, míg az analóg kábeltelevíziós szolgáltatásra előfizetők aránya 51,3 százalékról 50,9 százalékra csökkent. Ez utóbbi mutató egy évvel korábban még 58,5 százalékon állt, míg a digitális kábeltévére, vagy IPTV-re előfizetők részaránya 2009 májusában csupán 12,5 százalékos volt.

A műholdas szolgáltatásokat a gyorsjelentés teljes körűen lefedi – ide sorolva a Hello HD Kft által üzemeltett Antenna Digital előfizetéses vezeték nélküli szolgáltatást is. Ebben a szegmensben a piacvezető DIGI részesedése májusban 45,5 százalékról 45,2 százalékra, a UPC-é 23,3 százalékról 22,9 százalékra csökkent, míg a Magyar Telekomé 26,4 százalékról 27,2 százalékra emelkedett.

A gyorsjelentés az analóg és digitális vezetékes szolgáltatások – kábeltelevízió és IPTV – piacán az összes előfizetés 75-80 százalékát fedi le. A jelentésben szereplő szolgáltatók vezetékes előfizetéseinek száma májusban 1,739 millióról 1,741 millióra nőtt, ezen belül az analóg előfizetések száma 1,292 millióról 1,287 millióra csökkent, míg a vezetékes digitális előfizetések száma májusban közel 7 ezerrel 454 ezerre nőtt. A vezetékes szolgáltatások esetében a piacvezető UPC részesedése az áprilisi 34,3 százalékról 34,2 százalékra csökkent, a második Magyar Telekom részesedése 22,6-ról 22,7 százalékra, a harmadik DIGI-é pedig 13,2 százalékról 13,4 százalékra nőtt.

A gyorsjelentésben szereplő szolgáltatók között – valamennyi szolgáltatást figyelembe véve – a UPC a piacvezető, az áprilisi 30,9 százalék után május végén 30,7 százalékos piaci résszel. A második Magyar Telekom (T-Home) a piaci részét májusban 23,8 százalékról 24,1 százalékra növelte, míg a harmadik DIGI piaci része 23,2 százalékról 23,3 százalékra nőtt.

digitális előfizetés NHH UPC
Kapcsolódó cikkek