Cégvilág

Netbookok - már csak az ár vonzó?

Már kapható a világ legolcsóbb netbookja. Az Acer a közelmúltban dobta piacra az USA-ban a legújabb 10 inches modelljét, egy gigabyte memóriával, 160 gigabyte merevlemezes tárolókapacitással, kevesebb mint 200 dollárért (43-45 ezer forint).

A versenytársak közül a HP, az Asus és a Samsung is mérsékelte ennek a termékkategóriának az átlagos eladási árát, a korábbi 450-500-ról 350 dollárra.

Az internetezésre és levelezésre kitalált minigép két-három éve robbant be a piacra. Már akkor is elsősorban a hagyományos hordozható gépekénél kedvezőbb ára miatt élvezett kitüntetett figyelmet főleg azok körében, akik számára a notebookok elérhetetlen (ár)távolságokban voltak. A felfutás látványos volt, a netbookok jöttek, láttak, taroltak.

Ám ahogy lapunknak az IDC egyik magyarországi vezető elemzője, Fauszt Gábor fogalmazott a közelmúltban: „Ma már jobban eladhatók az úgynevezett ultrahordozható notebookok. A netbookokból itthon az idei első fél évben már kevesebbet adtak el, mint egy éve. A csökkenő érdeklődésnek Fauszt Gábor szerint kettős oka van; egyfelől az otthoni felhasználók mostanra lettek tisztában azzal, mire valók valójában a netbookok. Másfelől az ultrahordozhatók ára az utóbbi időben jóval versenyképesebb lett, már 150 ezer forint körül kaphatók, miközben a netbookok ára – felszereltségtől függően – meghaladhatja a 100 ezret is.

A világpiacon is hasonló folyamatok játszódnak le, a netbookokból a legutóbbi negyedévben már csak 20 százalékkal nőtt az értékesítés, szemben a korábbi negyedévekben megszokott 70 százalékos bővüléssel. Nemzetközi iparági szakértők szerint már csak az árával lehet versenyképes ez a PC-kategória, mivel a gyártóknak igen limitált lehetőségük van arra, hogy valamiféle többletértéket adjanak a termékekhez. A mininotebookként is ismert modellek átlagos eladási ára az idei első fél évben 8-10 százalékot is esett, szemben a hagyományos notebookoknál tapasztalt 3-5 százalékos csökkenéssel. 

netbook asus HP acer
Kapcsolódó cikkek