BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

3D-be fordul a tévés világ

Alighogy megindult az idén tavasszal a háromdimenziós (3D) tévékészülékek kereskedelmi értékesítése a világon, máris komoly számháborúba kezdtek a nemzetközi - főként amerikai elemzők - az ezévi piaci kilátásokat illetően.

A legóvatosabbnak a Futuresource Consulting bizonyult, szakértői szerint ebben az évben világszerte 1,5 millió 3D-s televízió eladásával lehet számolni, ugyanez a mutató a Display Searchnél negyedéve még 2,5 millió volt, a napokban kiadott legújabb előrejelzése szerint viszont már eléri a 3,4 milliót. Elemzőinek mostani meglátása szerint négy éven belül a piac már megközelítheti az évi 43 milliót. Jelenleg az újonnan eladásra kínált lapostévék alig 5 százaléka 3D-s, az arány 2014-re már elérheti a 37 százalékot. 

Igaz, hogy a boltokban ma még főként a kétdimenziós televíziók dominálnak, a szórakoztató elektronika holnap Berlinben záruló legutóbbi nemzetközi seregszemléjén, az IFA-n egyértelműen a 3D technológiáé a főszerep.

A vásárt megelőző híráradatban több ígéret is elhangzott a szemüveg nélküli háromdimenziós készülékek megjelenéséről, de a nagy márkák egyelőre még a hátsó laborokban kísérlezetnek velük, szakértőik szerint a fejlesztések még nem tartanak ott, hogy a szemüveges változathoz hasonló minőséget állítsanak elő belőlük. Addig pedig maradnak a nem túl praktikus okulárék, amelyeket ésszerű lenne, ha a mérnökök úgy terveznék meg, hogy azok többféle márka készülékeihez is használhatók legyenek. A 3D-s készülékekhez négyféle technológián alapuló szemüvegváltozatot is terveztek a mérnökök, ezekből az idén várhatóan 12-15 millió pár is elkelhet. A szakértők többsége szerint a legjobb képminőséget az úgynevezett aktív záras technológiájúak adják.

A piackutatók egy dologban viszont egyetértenek, hogy a 3D tévéket gyártók az első években főként az amerikai keresletre építhetnek, az idén eladandó mennyiség több mint a felének az USA lesz a felvevőpiaca.

Ahhoz azonban, hogy az új technológia terjedése beváltsa a piackutatók és a készülékgyártók reményeit, szükség van megfelelő 3D-s tartalmakra is. A tartalomipar szereplői is elindultak már, de a készülékgyártóknál jóval lassabb ütemben, így nem véletlen, hogy végül a gyártók is egyre inkább bekapcsolódnak a 3D-s tartalmak előállításába, erre utal jó néhány a közlemúltban bejelentett stratégiai együttműködés a számítógépes játékgyártókkal, vagy a tévécsatornákat üzemeltetőkkel.

A 3D-s tartalmak eddigi egyértelmű nyertesei a sport- és játékrajongók, előbbiek a Roland Garros teniszverseny játszmáit, valamint a dél-afrikai focivébét követhették a megszokottnál eggyel több dimenzióban.  Addig is amíg a profi 3D tartalmak elkészülnek, már annak sincs akadálya, hogy házilag készítsünk ilyeneket az ugyancsak az IFA-n bemutatott háromdimenziós kamera jóvoltából.

3D-s tévépenetráció
(a háztartások százalékában)
            USA   Nyugat-Európa
2010      3,0    1,0
2011      5,0    2,0
2012      11,5  5,5
2013      28,0 13,0
2014      47,0 23,5
2015      70,0 39,0

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.