Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon és Romániában alkalmazottainak mintegy harmadát készül elbocsátani a francia Bouygues csoport út-vasút építéssel foglalkozó leányvállalata, a Colas SA – adta hírül tegnap a Financial Times. A Colas térségbeli leánycégeinek üzemi eredménye több mint 20 százalékkal csökkent az idei első fél évben a tavalyi bázishoz képest, összesített adózott eredményük 29 millió eurónyi rekordveszteséget mutat, ennek hátterében az érintett országok költségvetési megszorító politikája és az állami útépítési beruházások leállítása áll.
Veszteségeit csökkentendő a Colas kapacitásai szűkítésére készül: a régióbeli leányvállalatainak 7400 fős alkalmazotti állományát 5500 főre csökkenti az év végéig.
Lapunk érdeklődésére Kolozsvári Gyula, a Colas Hungária Zrt. vezérigazgatója megerősítette: a tavalyihoz képest 40 százalékos bevételcsökkenésre számítanak 2010-ben, a munkaügyi leépítések azonban csak jelképes mértékűek lesznek. A cég alkalmazottainak száma ugyanis az elmúlt években már így is lényegesen lecsökkent: a 2006-os bérlistájukon még 2400 fő szerepelt, mostanra ez 1350-re fogyatkozott.
Martin Bouygues, a cégcsoport tulajdonos vezetője „brutális bevételkiesésként” értékelte a Colasnak a régióban elszenvedett forgalomcsökkenését. Külön kiemelte az új szlovák kormány szerződésbontását: a francia cég a Pozsony–Kassa autópálya 75 kilométeres szakaszát szélesítette volna ki, s a döntés nyomán mintegy 800 millió eurónyi bevételtől esett el.
A Bouygues csoport pénzügyi féléves eredményén egyébként nem látszik a Colas visszaesése: a csoport tulajdonában lévő telekommunikációs cégek – a Bouygues Telecom, illetve a TF1 – 50 százalékot meghaladó eredménynövekedése ellensúlyozza a kelet-közép-európai építőipari veszteségeket. A Bouygues 2010. első félévi 14,7 milliárd eurós bevétele egy százalékkal marad el a prognosztizálttól. ZsA