Jövedelmező üzletnek ígérkezik a következő években a vállalati videokonferencia-rendszerek forgalmazása, illetve az ezekre épülő szolgáltatások indítása. A gazdasági recesszió idején ugyanis a cégek az elsők között az üzleti utazásokon kezdték a spórolást, így mind jobban előtérbe került a korszerű kollaborációs megoldások, a video- és telefonkonferenciák alkalmazása.
A legfrissebb globális előrejelzések szerint csupán az eszközökből származó bevétel a 2009-ben regisztrált 1,9 milliárd dollárról, 2014-re 8,8 milliárdra nőhet – olvasható az IDC amerikai piackutató cég elemzésében. A nemzetközi szakértők szerint a következő négy-öt évben több fontos tényező is befolyásolja majd a videokonferencia-piacot. A technológiai háttér minőségére már nem lehet panasz, különösen a tárgyalóasztal típusú „telepresence” eszközök esetében, amelyek nemcsak láthatóvá teszik az üzleti partnereket, de alkalmasak a különféle prezentációk vetítésére, dokumentumok küldésére, megjelenítésére is.
A jövőben is kulcskérdés marad azonban a megfelelő sávszélesség, enélkül ugyanis nem vagy nem megfelelően működnek a rendszerek. A kellően széles sávú hálózat kiépítéséhez viszont még mindig jelentős összeget kell beruházni. A piac jövőjének másik meghatározó eleme az egymástól eltérő technológiákra épülő videokonferencia-rendszerek közötti kommunikáció megteremtése is.
Az eszközök iránti kereslet élénkülése kihat az erre a technológiára épülő szolgáltatásokra is, ezen a területen ugyancsak növekedést várnak a piackutatók. „A magyar piacon is fellendülést látunk a videokommunikációban a tavalyi mélyponthoz képest. Ez látszik a mi számainkban is, de az ügyfelek aktivitásán is, egyre több cég jelenik meg ilyen igénnyel” – mondja Szabó Péter, a Magyar Telekom csoporthoz tartozó KFKI Zrt. szakértője.
Miért terjedtek eddig mégis viszonylag lassan a videokonferencia-rendszerek? Szabó Péter szerint ennek egyik oka, hogy a cégek ezekre a megoldásokra még mindig belső kommunikációs eszközként tekintenek, amelyet azért érdemes alkalmazni, mert olcsóbb, mint az üzleti utazás. Ez az indok azonban önmagában nem hordoz akkora költségmegtakarítást, amellyel alátámasztható lehetne a beszerzésével kapcsolatos üzleti terv – emeli ki a szakértő.
További nehézség, hogy a több helyszínes események lebonyolításához a videokonferencia-végpontokon túl számos költséges kiegészítő eszközre van szükség, amelyek kihasználtsága összességében viszont alacsony. Ráadásul egyelőre nem létezik olyan egységes videokonferencia-felhasználói adatbázis, amelyből egy adott vállalat tudhatná, hogy a saját partnercége rendelkezik-e videokommunikációs megoldással.
Ezeket a piaci lehetőségeket látva a Magyar Telekom – Kelet-Európában elsőként – országos szintű videokonferencia-szolgáltatást akar indítani. A már tesztelés alatt álló rendszer arra képes, hogy az eltérő technológiákon alapuló és eddig csak az adott vállalatokon belül működő videokonferencia-rendszereket országosan is összekapcsolja egymással. A Videogate néven induló szolgáltatás, a vállalati üzletág (T-Systems) portfóliójába tartozik, és az élőképpel párhuzamosan további képi és szöveges tartalom (dokumentumok, előadások) továbbítására is alkalmas. Az országosan rendelkezésre álló videokonferencia-rendszerekről adatbázist, amolyan nyilvános video-telefonkönyvet szándékozik összeállítani a cég.
A rendszer többféle hálózaton is elérhetővé válik, a publikus internettől a tűzfallal védett vállalati LAN-hálózatokon keresztül egészen az új generációs hálózatokig, beleértve a mobilinternetet is. Az ügyfelek több helyszínes videokonferencia-hívások lebonyolításához egyedi hívószámmal és PIN kódos védelemmel ellátott virtuális videokonferencia-szobát is bérelhetnek a
T-Systemstől. A telepresence-rendszerekre pedig hamarosan akár globális szolgáltatásként tekinthetnek a magyarországi cégek is. A Magyar Telekomnál telepített megoldás eddig csak a belső, illetve a leányvállalatokkal (Macedónia, Montenegró) történő kapcsolattartást, valamint az anyavállalat, a Deutsche Telekom telephelyeivel való kommunikációt szolgálta. A Tata Communicationsszel kötött szerződés alapján az indiai cég nemzetközi hálózatán keresztül viszont a hazai közép- és nagyvállalatok ez év második felétől már kontinenseket átívelő telepresence-kapcsolatokat is tudnak létesíteni. VG
A vezetékes és a mobilinternet sebességének fejlődése révén ugyanakkor a mobilitáshoz kötött munkakörökben sem kell lemondani a videokommunikáció használatáról.
A vezetékes és a mobilinternet sebességének fejlődése révén ugyanakkor a mobilitáshoz kötött munkakörökben sem kell lemondani a videokommunikáció használatáról.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.