A vasúti és belvízi hajóutak jobb kihasználása és a környezetkímélő szállítás vonzerejének növelése a cél a hazai részről a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a BILK Kombiterminál Zrt. közreműködésével megvalósuló uniós Flavia projektnek – mondta el lapunknak Doór Zoltán, az MLE elnöke. Fő célkitűzés a kelet-közép-európai térség (CEE) és a Fekete-tenger, valamint a Selyem út legrövidebb kapcsolatának, a TEN-T hálózat Rotterdam és Constanta közötti X. folyosó folyamatainak, az infrastruktúrának és a szabályozásnak a megismerése, az anyagáramlás javítása.
Az érdekelt országok – Német-, Lengyel-, Cseh-, Magyarország, Ausztria, Szlovákia és Románia – célja az akadályok és a szűk keresztmetszetek feltárása alapján a térséget a folyosó teljes hosszában átfogó, közös megoldások keresése, a szükséges jogi és szabályozási feltételek megteremtése. A szakember szerint gondolkodásbeli változást igényel annak felismerésére, hogy egy komplex rendszer jó működése a részrendszerek összehangolásán múlik, és ebben az egyik résztvevő előnye nem jelenti automatikusan a másik hátrányát.
Széles körben elterjedt tévhit, hogy előnyös geopolitikai helyzetünk megkerülhetetlenné teszi az országot a logisztikában. Ez az elképzelés rövid távon is kérdéses, stratégiai távlatokban pedig biztosan nem állja meg a helyét. Ezért tenni is kell! Arra kell törekedni, hogy megállítsuk az anyagáramlást, s valamilyen hozzáadott értékkel gazdagítva bocsássuk ismét útjára. A piaci résztvevők az infrastruktúra minősége – út- és vasúthálózat, folyók hajózhatósága –, a szállítás költsége és megbízhatósága alapján választják ki a szállítókat. A megkerülhetetlenség mítosza szomorú cáfolatának nevezte Doór Zoltán, ahogy a záhonyi átrakó – hosszú évekig beváltan működő, most kihasználatlan – kapacitását átvette az orosz érdekeltséggel működő szlovákiai Dobra átrakója.
A „konkurencia vagy kooperáció” kérdést az adott helyzet ismeretében, állami és vállalati szinten kell úgy megválaszolni, hogy a logisztikai stratégia alkalmazása ütőképes ágazati fejlődéshez vezessen. Nem az az elsődleges, hogy általában többet fordítsunk közlekedésfejlesztésre, hanem hogy milyen struktúrában, milyen módon kell a közlekedési hálózatot az ellátandó feladatra alkalmassá tenni. Fejleszteni, koordinálni, egységesíteni csak a piac tapasztalt, hátteret ismerő, vállalkozói szemléletű résztvevőinek bevonásával érdemes, akik nyitottak arra, hogy gondos mérlegelés és a hazai viszonyokra történő adaptálás után átvegyék a más országokban már kipróbált és bevált módszereket, a jó hazai tapasztalataikat pedig megosszák. A Flavia projekt során e célból minden résztvevő bemutat egy „best practice” esettanulmányt.
Az MLE a logisztikai munka mellett – melyet a BILK Kombiterminál gyakorlati szakembereivel együtt végez – a teljes projekt kommunikációs és információs rendszeréért is felelős. Cél, hogy a félévenként megjelenő elektronikus Newsletter mellett fórumokon és workshopokon ismertesse a projekt eredményeit, s megkapja a piac aktív visszajelzését a kitűzött irány helyességéről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.