BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Derűlátóbbak a kereskedők

Ezen a nyáron megállt az üzletek forgalmának több éve tartó szűkülése

Végre megállt a kiskereskedelem forgalmának több éve tartó volumencsökkenése július és augusztus folyamán – állapítja meg a Központi Statisztikai Hivatal legutóbb közzétett tanulmánya, így a nyolchavi mennyiségi összesítés már csak 3,3 százalékos elmaradást mutat az elmúlt év azonos időszakában regisztrálttól.

„Két hónap adataiból nem szokás következtetéseket levonni, mégis megkockáztatom az óvatos optimizmust, hiszen három meghatározó súlyú árucsoport, az élelmiszer-napicikkek, a tartós fogyasztási cikkek és az autók piacán egyaránt megállt a visszaesés” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, hangsúlyozva: a forgalomesés megállásának üzenetértéke is van. Hiszen annak is üzenetértéke volt, amikor 2007 derekán megkezdődött az élelmiszer-fogyasztás csökkenése. Ami a fogyasztási cikkek és az autók piacát illeti, Vámos György szerint úgy tűnik, a lakosság elkezdte pótolni az elhalasztott vásárlások egy részét.

Az OKSZ néhány jelentős tagvállalata ugyanakkor azt is jelezte, hogy a forgalom javuló tendenciája szeptemberben is megmaradt, így a szövetség a tavalyinál nagyobb karácsonyi forgalmat vár. Ha ez így lenne, ismét megtörne egy negatív tendencia, hiszen az elmúlt három év mindegyikében gyengébb volt a kiskereskedelmi forgalom az előző esztendő azonos időszakáénál.

Mindezt arra alapozva mondta az OKSZ főtitkára, hogy júliusban az élelmiszernapicikk-üzletekben júliusban 1,1 százalékkal kelt el nagyobb mennyiségű áru, mint a tavalyi hetedik hóban, augusztusban pedig lényegében nem változott a forgalom, pedig az elmúlt években nem egy hónapban 3-6 százalékkal is csökkentek az eladások a bázishoz képest. Az első nyolc hónapban összesen 2,8 százalékkal kisebb volumenű forgalmat bonyolítottak le az előző év azonos időszakához képest.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma augusztusban 1,2 százalékkal emelkedett a KSH szerint, ám a statisztikai hivatal megjegyzi, hogy a gyógyszertárakban, a gyógyászatitermék-, a textil-, ruházati és lábbeli-, valamint az iparcikk jellegű vegyes üzletekben csökkent az eladott áruk mennyisége. Mindenesetre a nem élelmiszer-kiskereskedelem nyolchavi eredménye 2,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában elérttől.

A kereskedelmi szövetség óvatos derűlátásával szemben a GfK Hungária Piackutató Intézet szerint még várat magára a fogyasztás fellendülése, hiszen – mint írják – fogyasztási cikkekre nem költünk többet, mint tavaly. Ellenben az idén tovább csökkent a ruházatra, utazásra és kultúrára kiadott összeg – derül ki a piackutató vállalat legfrissebb felméréséből, amely szerint a magyar napi fogyasztási cikkek piaca annak ellenére stagnál, hogy a háztartások pénzvagyona időközben növekszik. Azonban ez a bővülés nem jelenik meg a kiskereskedelem forgalmának emelkedésében, hiszen a háztartások költési szerkezetének átstrukturálódása miatt jóval többet fordítunk hitelek visszafizetésére, illetve biztonsági tartalékok képzésére.

„Az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk piacán az idei első nyolc hónapban a háztartások 0,2 százalékkal kevesebbet költöttek, mint 2009 hasonló időszakában. Ezzel párhuzamosan tovább folytatódott az élményszerű nagybevásárlások arányának csökkenése, illetve az alkalmanként megvásárolt napi fogyasztási cikk értékének visszafogása” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere, kiemelve, hogy a vásárlók racionálisabbak lettek, a jobb ár-érték ajánlatokat keresik, többek között vonzók számukra az egyértelmű árelőnyöket kínáló nagyobb kiszerelések vagy termék-összecsomagolások. Ezáltal jelentősen nőtt a kereskedelmi láncok akciós újságjainak olvasottsága.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek