Derűlátóbbak a kereskedők
„Két hónap adataiból nem szokás következtetéseket levonni, mégis megkockáztatom az óvatos optimizmust, hiszen három meghatározó súlyú árucsoport, az élelmiszer-napicikkek, a tartós fogyasztási cikkek és az autók piacán egyaránt megállt a visszaesés” – mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára, hangsúlyozva: a forgalomesés megállásának üzenetértéke is van. Hiszen annak is üzenetértéke volt, amikor 2007 derekán megkezdődött az élelmiszer-fogyasztás csökkenése. Ami a fogyasztási cikkek és az autók piacát illeti, Vámos György szerint úgy tűnik, a lakosság elkezdte pótolni az elhalasztott vásárlások egy részét.
Az OKSZ néhány jelentős tagvállalata ugyanakkor azt is jelezte, hogy a forgalom javuló tendenciája szeptemberben is megmaradt, így a szövetség a tavalyinál nagyobb karácsonyi forgalmat vár. Ha ez így lenne, ismét megtörne egy negatív tendencia, hiszen az elmúlt három év mindegyikében gyengébb volt a kiskereskedelmi forgalom az előző esztendő azonos időszakáénál.
Mindezt arra alapozva mondta az OKSZ főtitkára, hogy júliusban az élelmiszernapicikk-üzletekben júliusban 1,1 százalékkal kelt el nagyobb mennyiségű áru, mint a tavalyi hetedik hóban, augusztusban pedig lényegében nem változott a forgalom, pedig az elmúlt években nem egy hónapban 3-6 százalékkal is csökkentek az eladások a bázishoz képest. Az első nyolc hónapban összesen 2,8 százalékkal kisebb volumenű forgalmat bonyolítottak le az előző év azonos időszakához képest.
A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áron számított forgalma augusztusban 1,2 százalékkal emelkedett a KSH szerint, ám a statisztikai hivatal megjegyzi, hogy a gyógyszertárakban, a gyógyászatitermék-, a textil-, ruházati és lábbeli-, valamint az iparcikk jellegű vegyes üzletekben csökkent az eladott áruk mennyisége. Mindenesetre a nem élelmiszer-kiskereskedelem nyolchavi eredménye 2,4 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakában elérttől.
A kereskedelmi szövetség óvatos derűlátásával szemben a GfK Hungária Piackutató Intézet szerint még várat magára a fogyasztás fellendülése, hiszen – mint írják – fogyasztási cikkekre nem költünk többet, mint tavaly. Ellenben az idén tovább csökkent a ruházatra, utazásra és kultúrára kiadott összeg – derül ki a piackutató vállalat legfrissebb felméréséből, amely szerint a magyar napi fogyasztási cikkek piaca annak ellenére stagnál, hogy a háztartások pénzvagyona időközben növekszik. Azonban ez a bővülés nem jelenik meg a kiskereskedelem forgalmának emelkedésében, hiszen a háztartások költési szerkezetének átstrukturálódása miatt jóval többet fordítunk hitelek visszafizetésére, illetve biztonsági tartalékok képzésére.
„Az élelmiszerek és háztartási vegyi áruk piacán az idei első nyolc hónapban a háztartások 0,2 százalékkal kevesebbet költöttek, mint 2009 hasonló időszakában. Ezzel párhuzamosan tovább folytatódott az élményszerű nagybevásárlások arányának csökkenése, illetve az alkalmanként megvásárolt napi fogyasztási cikk értékének visszafogása” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere, kiemelve, hogy a vásárlók racionálisabbak lettek, a jobb ár-érték ajánlatokat keresik, többek között vonzók számukra az egyértelmű árelőnyöket kínáló nagyobb kiszerelések vagy termék-összecsomagolások. Ezáltal jelentősen nőtt a kereskedelmi láncok akciós újságjainak olvasottsága.