BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lendületet kap az Adria LNG

Hamarosan megszületik a megállapodás a magyar–szlovák gázvezetékről

Horvátország felgyorsítja az adriai cseppfolyós gázt (LNG) fogadó kikötő építését egy magas beosztású horvátországi tisztviselő szerint. Név nélkül nyilatkozva a Reutersnak azt mondta, ha az ellátási források diverzifikálását jelentő beruházáshoz végre megszerzik a szükséges, két évre szóló engedélyeket, akkor ezen idő alatt talán elindulhatnak a tényleges munkálatok is.

A projekt megvalósítására 2007-ben jött létre az Adria LNG konzorcium, amely négy külföldi társaságé: a németországi E.On Ruhrgasé, az ausztriai OMV-é, a franciaországi Totalé és a szlovéniai Geopliné. Beruházási döntésüket 2011-ben akarták meghozni, de az idén úgy határoztak, várnak 2013-ig, hátha addigra enyhül a gázpiaci túlkínálat. A konzorciumhoz csatlakozni kíván a horvát állami villamosenergia-ipari csoport (HEP), továbbá a gázvezetékrendszer üzemeltetője, a Plinacro, sőt a horvát INA olajtársaság is, amelynek legnagyobb részvényese a magyarországi Mol. A hírügynökségnek nyilatkozó tisztviselő szerint nem kizárt, hogy további befektetőket kell keresni melléjük, de konkrét lépések még nem történtek e téren. Hangsúlyozta viszont, hogy országa nem kíván késlekedni a forrásdiverzifikálással, az LNG-terminálhoz pedig uniós támogatást is szeretne szerezni. (A 2012–13-ban az EU-hoz csatlakozni kívánó Horvátországban felhasznált gáz mintegy 40 százaléka importból származik, meghatározó részben Oroszországból. Az észak-adriai Krk szigetre tervezett LNG-projekt várhatóan 800 millió euróba fog kerülni. A létesítmény éves kapacitását 15 milliárd köbméteresre tervezik. Fő piaca Délkelet-Európa és Olaszország lenne. Az előkészületek a Reuters szerint is nagyon lassan haladnak, főként a lassú horvátországi engedélyezés miatt.

A tisztviselő szóba hozta azt a korábban már napvilágot látott hírt is, mely szerint szó lehet egy úszó LNG-fogadó létesítmény (FLNG) építéséről is, amely a Krk sziget közelében horgonyozna. Erről azonban annak függvényében döntenek, hogy mi lesz a szárazföldi létesítmény sorsa. Az FLNG éves kapacitása 6 milliárd köbméter lenne, megépítése 50 millió euróba kerülne. „Akármi is lesz, 2015-re világos helyzetet akarunk” – mondta.

A horvátországi LNG-kikötő lenne térségünk úgynevezett észak–déli gáztengelyének déli végpontja. Ahhoz, hogy azon keresztül a régió országainak bármelyikébe eljusson a földgáz, meg kell teremteni a kapcsolatokat az érintett államok gázvezeték-hálózatai között. A szükséges magyar–horvát interkonnektor az FGSZ korábbi közlése szerint még ebben az esztendőben elkészül, átadása a jövő év derekára várható. A cső Városföld és Slobodnica között létesülne.

Szükség lesz egy magyar–szlovák vezetékre is, ez épp kedden került terítékre, Orbán Viktor miniszterelnök pozsonyi látogatása során. „Magyarország és Szlovákia a közeljövőben egyezményt írhat alá a gázrendszereik összekapcsolásáról” – mondta szlovák kollégája, Iveta Radicová a Független Hírügynökség szerint. A magyar–szlovák interkonnektor megteremtése után a szlovák és a lengyel rendszert is össze kell kötni, hogy létrejöjjön a közös, a Baltikumot az Adriával összekötő rendszer. Ismert viszont, hogy az érintett, uniós támogatású magyar–szlovák vezeték kapacitásait a potenciális beruházók – az FGSZ Zrt. és a szlovákiai Eustream – nyári tenderén a gázkereskedők nem kötötték le a remélt nagyságban. A második pályáztatás most folyik, s még az idén lezárul. BHL

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.