Cégvilág

Nem eszünk többet, mint tavaly

Magyarországon megállt a napi fogyasztási cikkek eladásának csökkenése. Idén a harmadik negyedévben mennyiségben is, értékben is stabilan ugyanakkora forgalmat ért el hazánkban az élelmiszer-kiskereskedelem, mint a tavalyi hasonló időszakban.

Ezzel megszakadt a 2009. második negyedéve óta tartó negatív tendencia, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat, amely húsz európai ország piacát elemzi negyedévenként. Amíg az idei második negyedév során még tíz ország boltjaiban adtak el kevesebb élelmiszert, háztartási vegyiárut és kozmetikumot, mint egy évvel korábban, köztük hazánkban is, addig a harmadik negyedévben csak Görögországban, Németországban és Hollandiában regisztráltak mennyiségi csökkenést. A görög és a holland mennyiségi mutató mínusz 2-2, a német mínusz 3 százalék.

Értéket tekintve szintén ebben a három országban csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem eladása; Görögországban 3, Németországban és Hollandiában 1-1 százalékkal. A legnagyobb arányú mennyiségi növekedést a török (6 százalék), szlovák (4), olasz és svájci piac (3-3) érte el a harmadik negyedévben, a tavalyi negyedik-hatodik hónaphoz viszonyítva.

Az átlagárak legnagyobb mértékű emelkedését a Nielsen Törökországban, Nagy-Britanniában és Dániában regisztrálta a harmadik negyedév során, 4, 3, illetve 2 százalékkal. Csökkent viszont az élelmiszer, háztartási vegyiáru és kozmetikum átlagára Spanyolországban és Svájcban 2-2, Lengyelországban és Olaszországban 1-1 százalékkal.

Amíg értékben, nominálisan húsz európai országban átlagosan 2,3 százalékkal emelkedett az élelmiszer-kiskereskedelem bevétele, addig a mennyiségi növekedés átlaga még viszonylag kismértékű, 1,2 százalékkal – állapítja meg Szalókyné Tóth Judit, a Nielsen magyarországi vállalatának igazgatója az idei és tavalyi harmadik negyedév összehasonlítása alapján. – Ugyanakkor tovább emelkedett a napi fogyasztási cikkek átlagárának növekedési üteme, és 1,1 százalékot ért el július-szeptember során, a vizsgált húsz országban, a múlt évi hasonló időszakhoz képest.

 

Nielsen felmérés élelmiszer értékben mért mennyiségben forgalom kiskereskedelem
Kapcsolódó cikkek