Cégvilág

A magyarok többsége még mindig a Balatonra vágyik

Egy év alatt a magyar lakosság 61 százaléka vett részt többnapos utazáson. A több napra utazók körében 2008-hoz képest nőtt a belföldön is utazók aránya, elérve a 85,6 százalékot. Ezek a háztartások legnagyobb arányban a Balatont keresték fel. A belföldi többnapos utazások között az 1–3 éjszakásak domináltak. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda és az apartman a legnépszerűbb. A belföldi utazásokkal kapcsolatos tájékozódásban első helyre került az internet - áll a Magyar Turizmus Zrt. közleményében.

A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából a M.Á.S.T. Piac- és Közvéleménykutató Kft. nyolc éve, 2003 és 2006 között minden évben, azóta kétévente vizsgálja a magyar lakosság utazási szokásait. A kutatás három témakörre fókuszál: a vizsgálatot megelőző 12 hónap egy- és többnapos utazásaira, valamint a válaszadók által legfontosabbnak ítélt utazásokra. A megkérdezett háztartások közel 68 százaléka vett részt egynapos, 61 százaléka többnapos üdülésen.

Többnapos belföldi utazáson a megkérdezett magyar háztartások több mint 52 százaléka vett részt. Legnépszerűbb úti céljuk (44,5 százalék) a Balaton volt. A második helyen a Budapest–Közép-Dunavidék (20,7 százalék), a harmadikon Észak-Magyarország (19,3 százalék) áll. A belföldi utazások jelentős része (41,2 százalék) a július–augusztusi főszezonra esett, de a júniusi, illetve az őszi (szeptember–október) utazások aránya is magas volt.

A belföldi utazáson részt vevők motivációi közül a rokonok és ismerősök felkeresése volt a legfontosabb: az utazások 39,9%-ának ez volt a fő célja. A második legnépszerűbb motiváció a vízparti pihenés volt, a belföldi utazások 18,3 százaléka esetében. A harmadik legfontosabb motiváció a nyaraló felkeresése, és jelentős az egészségturizmus (gyógykezelés és wellness) és a városlátogatás szerepe is. A fizetős szálláshelyek közül a szálloda (10,3 százalék) és az apartman (7,5 százalék) a legnépszerűbb. A belföldi utazások 73,8 százalékában ingyenes szállást vettek igénybe a megkérdezettek.

Az információt gyűjtő belföldi utazók kétharmada (67,0 százalék) internetes honlapok, 60,1 százaléka korábban ott járt személyek segítségével gyűjt turisztikai információt. Egyéb információforrások: prospektusok 35,6 százalék, útikönyvek 33,3 százalék és térképek 33,1 százalék.

Többnapos külföldi utazáson a megkérdezettek 23,5 százaléka vett részt. A külföldi utazások 13,2 százalékának Ausztria volt az úti célja. Horvátországba a külföldi utazások 12,2 százaléka, Romániába 11,4 százaléka, Olaszországba 8,5 százaléka irányult. Az utazások 10,2 százaléka volt Európán kívüli. A külföldi utazások többségére (49,1 százalék) a nyári hónapokban került sor.

Az egynapos utazások zöme belföldre irányult. Belföldi egynapos utazáson az összes megkérdezett kétharmada, 66,5 százaléka járt, akik legnagyobb arányban (37,4 százalék) a Budapest–Közép-Dunavidék turisztikai régiót keresték fel. A belföldi egynapos utazások fő céljai közül kiemelkedett a vásárlás (42,3 százalék), továbbá a rokonok és ismerősök meglátogatása (18,3 százalék), amit a városlátogatás (6,0 százalék), a vízparti üdülés (5,1 százalék) és a gyógykezeltetés (5,0 százalék) követett. A külföldi egynapos utazások döntő részének (72,4 százalék) Ausztria volt az úti célja, a második helyen Szlovákia (15,3 százalék) szerepelt.

turizmus Budapest Balaton Horvátország belföldi utazás utazás MT Zrt külföld Ausztria
Kapcsolódó cikkek