Cégvilág

Kinek éri meg autógázra váltani?

A taxisok inkább dízellel járnak – 45 forintos különbség az ország két szélén

Tartja árelőnyét az autógáz a benzinnel szemben, noha az elmúlt évben 700-ról 1000 dollárra emelkedett az LPG tonnánkénti beszerzési ára. Ennek ellenére a magyarországi fogyasztói ár csak minimálisan emelkedett. Ma a 95-ös benzin átlagosan 360, az autógáz 210 forintba kerül, tíz hónapja pedig 325 és 168 forint volt – mondta el lapunknak Kirilly Tamás, a több mint 30 százalékos részesedéssel piacvezető Prímagáz üzemeltetési és beszerzési igazgatója. Hozzátette: sokéves esés után tavaly ismét több LPG kelt el Magyarországon, 6 százalékkal, 26 ezer tonnára emelkedett az értékesítés, ez nagyjából 50 millió liternek felel meg.

Úgy lehetett elérni a fogyasztásbővülést, hogy az autógáz-forgalmazók saját nyereségük terhére igyekeznek olcsón értékesíteni, noha a beszerzési árat csupán mintegy 25 forintos jövedéki valamint az áfa és a kereskedelmi árrés terheli. A fogyasztói ár alacsonyan tartása azért fontos, hogy vonzó legyen a gáz, így aztán a kutaknál alig marad árrés. Kirilly szerint az ideális átlagos fogyasztói ár 230 forint lenne. A holtankoljak.hu összesítése azt mutatja, a Nyugat-Dunántúlon van olyan kút, ahol 235 forintot is elkérnek egy literért, míg a szegényebb megyékben csupán 190 az LPG literje.

Sok a mintegy 500 kút erre a forgalomra – véli Kirilly, hozzátéve ugyanakkor, hogy muszáj fenntartani az országos hálózatot, különben nem növekedne a gázzal autózók száma.

Jók a rendszerek, jók az árak, ezért folyamatosan nő a kereslet. A cég most csökkentette egyik szettjének az árát, miután olcsóbb beszerzési csatornát talált – mondta Tóth Tibor, az egyik gázszettbeszerelő cég, a Medic-Car Kft. ügyvezetője. A szakember szerint évente körülbelül 1500 egységet szerelnek be hazánkban, míg 10-12 éve a 6 ezret is elérte a számuk. Igaz, azok 90 százalékát Ladákba építették be. A cég műhelyében leggyakrabban a 3–8 éves középkategóriás autók fordulnak meg: Opelek, Skodák, Volkswagenek.

Tóth Tibor úgy látja, hogy a személykocsiflottával rendelkező vállalatok is egyre nagyobb számban cserélik gázos-benzines kocsira a korábban használt dízeleket. Ez utóbbiak vételára és szervizköltsége ugyanis jóval magasabb, mint az előbbieké. És a flottákat már 4-5 évre veszik, míg a válság előtt az átlag nem haladta meg a 3 évet.

Az ilyen vállalkozásoknak ugyanakkor egyes márkaképviseletek konkurenciát állítottak. A Skoda-hálózatban például újonnan is kínálják a gázüzemanyaggal is járó úgynevezett Dual modelleket. Ezekből tavaly-előtt 102, az elmúlt évben 121 kelt el a hálózatban – mondta Dalnoki Balázs Skoda-márkaigazgató. Jelenleg tíz szerviznek van jogosultsága gázszett beszerelésére, de csak hat foglalkozik az utólagos beépítéssel, viszont minden kereskedésben árusítják a készüléket. Kizárólag ezek beszereltetése esetén nem vesztik el a garanciát a Skoda autók. A Dual-kínálatban ugyanakkor változás állt be, hiszen mostantól csupán Octaviák lesznek a gázos kínálatban. Ezeket már a gyárban ellátják gázszettel, a többi modellt eddig az importőr, a Porsche Hungaria alakította át. A Dual-felár 350 ezer forint.

A Citroën Hungária ebben az évben kezd a gázautózással foglalkozni. Tavasszal már lehet rendelni a gyártól benzin-gáz üzemű kiviteleket is, ám azok felára 2600 euró körül alakul – tájékoztatott a képviselet, amely ennél jóval olcsóbb, mindössze 1100 eurós átalakítást kínál rövidesen megrendelőinek.

Az LPG jelentős megtakarítást eredményez a sokat futó benzinmotoros autóknál, hiszen azonos futásteljesítményre vetítve az üzemanyagköltség körülbelül kétharmada a benzinnek, azzal együtt is, hogy gázüzemben körülbelül 16-18 százalékkal nő a fogyasztás a gáz alacsonyabb fűtőértéke miatt.

Ennek ellenére dízeldominancia jellemzi a taxiparkot. A budapesti taxisok 3-4 ezer kilométert mennek havonta, és a kocsik jó része, közel 70 százalék, dízelautó. A benzinesek mintegy negyedét-ötödét alakították át gázüzeműre – mondta Dudás Zoltán, a Taxi Fuvarszervező Társaságok Szövetségének főtitkára, hozzátéve, próbáltak akciókat szervezni a szakmában, de nemigen volt rá érdeklődés. Ennek a fő oka az, hogy a gáztartály meglehetősen nagy helyet foglal el a csomagtartóban.

Növekedés Európában is

Noha az európai szakmai szövetségnek még nincsenek az elmúlt évre vonatkozó összefoglaló adatai, annyit tudni lehet, hogy tavaly Németországban és Olaszországban is nőtt az autógáz-fogyasztás, míg az egyik legnagyobb felvevő-piacon, Lengyelországban több tízezer tonnával vettek kevesebbet. Igaz, ott a fogyasztás a közelmúltban megközelítette az évi 1,5 millió tonnát.

A European LPG Association szerint földrészünkön közel 8 millió kocsi, a teljes állomány mintegy 3 százaléka jár gázzal, és 27 ezer töltőállomáson tankolhatnak. A szövetség azt szeretné, ha az évtized végére a az európai járműpark 10 százaléka járna LPG-vel.

A European LPG Association szerint földrészünkön közel 8 millió kocsi, a teljes állomány mintegy 3 százaléka jár gázzal, és 27 ezer töltőállomáson tankolhatnak. A szövetség azt szeretné, ha az évtized végére a az európai járműpark 10 százaléka járna LPG-vel. -->

LPG autógáz taxisok
Kapcsolódó cikkek